메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김유성 (서울교육대학교, 서울교육대학교 교육전문대학원)

지도교수
노경희
발행연도
2023
저작권
서울교육대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수13

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
학습자들이 급변하는 미래 사회에 대비할 수 있도록 학교 교육을 통한 자기 주도적 학습 능력을 함양하는 것은 중요하고 필요함에도 불구하고 초등영어 교과서의 자기 주도적 학습 활동에 관한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 2015 개정 교육과정에 기반 한 초등영어 교과서의 자기 주도적 학습 활동의 영역별 양상과 활동별 양상을 고찰해 봄으로써 문제점과 개선 사항을 파악하고, 이를 통해 초등영어 교과서의 자기 주도적 학습 활동의 개선 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등영어 교과서의 자기 주도적 학습 활동의 영역별 양상은 어떠한가? 둘째, 초등영어 교과서의 자기 주도적 학습 활동의 활동별 양상은 어떠한가? 셋째, 초등영어 교과서의 자기 주도적 학습 활동의 개선 방안은 무엇인가?
위의 연구 문제를 해결하기 위하여 연구자는 2015 개정 교육과정에 따른 초등 5·6학년 영어 교과서 5종을 분석 대상으로 하였고, 서책형 교과서에 수록된 자기 주도적 학습 활동을 주된 분석 대상으로 하되 서책형 교과서와 연계된 디지털 교과서나 전자 저작물의 활동도 분석 대상에 포함하였다. 또한 현행 초등 5·6학년 영어 교과서 5종은 각 단원별 활동이 같은 패턴을 가지고 반복되고 있기 때문에, 이러한 점을 고려하여 교과서별 하나의 단원을 선정하여 분석 대상으로 삼았다. 또한 연구자는 자기 주도적 학습의 구성 요인 및 모형에 관한 문헌 연구를 통해 자기 주도적 학습 활동의 영역별 분석 기준과 활동별 분석 기준을 설정하였다.
영역별 분석 기준은 크게 인지적, 동기적, 행동적 영역으로 나뉜다. 인지적 영역의 요인에는 문제 해결력과 창의성이 있으며, 문제 해결력의 하위 요인에는 인지 전략(시연, 정교화, 조직화)과 상위인지 전략(계획, 점검, 조절)이 있다. 동기적 영역의 요인에는 개방성, 자기 효능감, 내재적 동기가 있으며, 내재적 동기의 하위 요인에는 숙달목적지향과 성취가치가 있다. 행동적 영역의 요인에는 자율성과 자기평가가 있으며 자율성의 하위 요인에는 자기통제, 학업시간 관리, 도움 구하기가 있다. 영역별 분석이 필요한 이유는 학습자의 자기 주도적 학습 능력은 자신의 학습 목표 성취를 위해서 인지적, 동기적, 행동적 전략을 가지고 스스로 점검하고 관리할 때 향상되기 때문이다.
활동별 분석 기준에는 학습목표의 이해(학습목표 확인, 학습목표 설정), 진단학습 및 진단평가(선수학습 확인 및 사전지식 파악), 학습자원의 채택(제시된 학습자원 수용, 새로운 학습자원 탐색·입수, 학습자원의 재조직), 자기반성 및 점검(학습내용 점검, 학습방법 점검, 학습자원 점검), 보충활동(학습내용의 보충, 학습방법의 보충, 학습자원의 보충), 학습내용 복습 및 정리(시연 및 암기, 발표 및 공유, 내용정리 및 기록), 그리고 자기평가 및 상호평가(자기평가, 동료평가)가 있다.
교과서의 자기 주도적 학습활동의 영역별 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 인지적 영역에서는 창의성 요인을 제외한 나머지 구성 요인들은 거의 모든 교과서에 포함되어 있어 교과서에 수록된 자기 주도적 학습 활동은 전반적으로 인지적 전략이 잘 반영되어 있다고 할 수 있다. 둘째, 동기적 영역에서는 개방성 요인을 제외한 나머지 모든 구성 요인들이 교과서에 포함되어 있지 않았다. 동기적 영역은 자기 주도적 학습과 가장 상관도가 높지만 교과서에서는 가장 낮은 비율의 동기적 전략이 반영되어 있다고 할 수 있다. 셋째, 행동적 영역에서는 자율성 요인의 하위 요인인 도움 구하기와 자기평가 요인은 모든 교과서에 포함되어 있었지만 자율성의 다른 하위 요인인 행동통제와 학업시간 관리는 모든 교과서에 포함되어 있지 않았다. 이러한 결과의 이유는 행동통제와 학업시간 관리는 학교에서 교과서를 중심으로 이루어지는 우리나라 영어 교육 현실과는 부합되기 어려운 구성 요인이기 때문이라고 생각한다.
교과서의 자기 주도적 학습활동의 활동별 분석결과는 다음과 같다. 첫째, ‘학습목표의 이해’ 활동에 교과서에서 제시한 학습목표를 확인하는 활동은 5종의 교과서 모두 포함하고 있었으나, 학습자 자신에게 맞는 학습목표 설정 활동은 2종의 교과서에만 포함되어 있었다. 둘째, ‘진단학습 및 진단평가’ 활동을 통하여 학습자의 개인별 학습목표 설정이 이루어질 수 있는데, 1종의 교과서를 제외한 나머지 교과서에서는 이러한 활동이 제시되어 있지 않았다. 셋째, ‘학습자원의 채택’ 활동은 교과서에서 제시된 자원을 수용하는 활동이 주를 이루고, 학습자의 자기 주도성을 발휘할 수 있는 새로운 자원의 탐색·입수나 자원의 재조직 활동은 거의 제시되어 있지 않았다.
활동별 분석 결과의 네 번째, ‘자기반성 및 점검’ 활동은 학습내용에 대한 점검 활동만 분석되었고 학습방법이나 학습자원에 대한 점검 활동은 분석되지 않았다. 다섯째, ‘보충활동’ 역시 학습내용에 대한 보충활동만 분석되었고 학습방법이나 학습자원에 대한 보충활동은 분석되지 않았다. 이러한 결과의 이유는 학습내용에 대한 점검 활동을 근거로 학습내용에 대한 보충활동이 이루어지기 때문이다. 여섯째, ‘학습내용 복습·정리’ 활동은 교과서별 수의 편차는 있지만 모든 교과서에 이 활동이 포함되어 있었다. 일곱째, ‘자기평가 및 상호평가’ 활동 역시 모든 교과서에 포함되어 있는 것으로 분석되었다.
마지막으로 교과서의 자기 주도적 학습 활동의 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 학습자원 및 학습방법의 다양화가 필요하다. 이를 위해 교과서에 얽매이지 않는 다양한 학습 자료가 추가 되어야 하고, 클라우드 시스템이나 AI기반 챗봇 활용의 활성화 등 다양한 학습 방법이 추가, 확대되어야 할 것이다. 둘째, 자기 주도적 학습과 가장 상관도가 높은 동기적 전략이 잘 반영될 수 있도록 학습자 맞춤형 학습을 위한 학습형식의 상세화가 필요하다. 셋째, 교수활동의 정교화가 필요하다. 앞서 언급한 두 가지 개선 방안을 실행하는 데는 정밀한 교육의 설계자인 교사의 역할이 중요하며 교사교육을 통해서 이를 실현할 수 있을 것이다.
본 연구의 분석 및 논의 결과로부터 2015 개정 초등영어 교과서가 자기 주도적 학습 태도에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대되나 활동의 다양화, 상세화, 정교화 측면에서 개선의 여지가 있다는 결론과 개선 방안을 제언하였다. 앞으로 이러한 문제에 대해 더 심층적인 연구가 이루어져 학교 현장에 적용할 수 있는 현실적이 개선 방안이 마련되어야 할 것이다.

Researches on self-directed learning activities in elementary English textbooks are very insufficient, although it is important and necessary to cultivate self-directed learning ability through school education so that learners can prepare for the rapidly changing future. Therefore, this study attempted to identify problems and improvements by examining the patterns of self-directed learning activities of elementary English textbooks based on the 2015 revised version of national curriculum and to suggest ways to improve self-directed learning activities of elementary English textbooks. The following research questions were established. First, what are the aspects of self-directed learning activities in elementary English textbooks by domain? Second, what are the aspects of self-directed learning activities in elementary English textbooks by activity? Third, what are the ways to improve self-directed learning activities in elementary English textbooks?
In order to answer the above research questions, the researcher analyzed 5 types of English textbooks for 5th and 6th graders based on the 2015 revised curriculum, and the self-directed learning activities included in the book-type textbooks were included in the analysis. Since the current five English textbooks for 5th and 6th graders are repeated with the same pattern for each unit, one unit for each textbook was selected and analyzed in consideration of this. In addition, the researcher established analysis criteria for each activity as well as analysis criteria for each domain of self-directed learning activities through literature research on the model and constituent factors of self-directed learning.
The analysis criteria for each domain are largely divided into cognitive, motivational, and behavioral domains. Factors in the cognitive domain include problem-solving and creativity, and sub-factors of problem-solving skills include cognitive strategies (demonstration, refinement, organization) and higher cognitive strategies (planning, checking, and regulation). Factors in the motivational domain include openness, self-efficacy, and intrinsic motivation, and sub-factors of intrinsic motivation include mastery purpose orientation and achievement value. Factors in the behavioral area include autonomy and self-evaluation, and sub-factors of autonomy include self-control, academic time management, and seeking help. The reason why analysis by domain is necessary is that learners'' self-directed learning ability improves when they check and manage themselves with cognitive, motivational, and behavioral strategies to achieve their learning goals.
Analysis criteria for each activity include understanding learning goals, diagnostic learning and diagnostic evaluation, adoption of learning resources, self-reflection and monitoring, supplementary activities, review and organization of learning contents, and self-evaluation and mutual evaluation.
The following are the results of analysis by domain of self-directed learning activities in textbooks. First, in the cognitive domain, the rest of the components except for the creativity factor are included in almost all textbooks, so it can be said that the self-directed learning activities contained in the textbook are generally well reflected in the cognitive strategy. Second, in the motivational domain, all the other constituent factors were not included in the textbook except for the openness factor. The motivational domain has the highest correlation with self-directed learning, but it can be said that the lowest percentage of motivational strategies are reflected in the textbook. Third, in the behavioral domain, seeking help and self-evaluation factors, which are sub-factors of autonomy, were included in all textbooks, but behavioral control and academic time management, which are other sub-factors of autonomy, were not included in all textbooks. The reason for these results is that behavioral control and academic time management are difficult to match the reality of English education in Korea, which is centered on textbooks in schools.
The analysis results of each activity of self-directed learning activities in textbooks are as follows. First, the activity of confirming the learning goals presented in the textbook was included in all five textbooks, but the activity of setting learning goals suitable for the learner was included in only two textbooks. Second, learners'' individual learning goals can be set through ''diagnostic learning and diagnostic evaluation'' activities, but these activities were not presented in the rest of the textbooks except for one type of textbook. Third, the ''adoption of learning resources'' activity mainly accommodates the resources presented in the textbook, and there were few search and acquisition of new resources or reorganization activities that could exert learners'' self-direction.
The fourth ''self-reflection and monitoring'' activity of the analysis results by activity was analyzed only the monitoring activity for the learning content, and the monitoring activity for the learning method or learning resource was not analyzed. Fifth, in the case of ''supplementary activities'', only supplementary activities for learning content were analyzed, and supplementary activities for learning methods or learning resources were not analyzed. The reason for these results is that only supplementary activities for the learning content are carried out based on the monitoring activities for the learning content. Sixth, the ''reviewing and organizing learning contents'' activity varies in the number of textbooks, but this activity was included in all textbooks. Seventh, it was analyzed that ''self-evaluation and mutual evaluation'' activities were also included in all textbooks.
Finally, the improvement plans to improve the self-directed learning activities of textbooks were suggested. First, it is necessary to diversify learning resources and learning methods. To this end, various learning materials that are not bound to textbooks should be added, and various learning methods such as activating the use of cloud systems or AI-based chatbots should be added and expanded. Second, it is necessary to elaborate the learning format for learner-tailored learning so that the most correlated motivational strategy with self-directed learning can be well reflected. Third, it is necessary to refine teaching activities. The role of teachers, who are the designers of precise education, is important in implementing the two improvement measures mentioned above, and this can be realized through teacher education.
From the analysis and discussion results of this study, the 2015 revised elementary English textbooks are expected to have a positive effect on self-directed learning attitudes, but there is room for improvement in terms of diversification, detail, and refinement of activities. In the future, more in-depth research on these problems should be conducted to prepare practical improvement plans that can be applied to school sites.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 영어 교재 및 교재 분석 5
가. 영어 교재의 의미 5
나. 교재 분석의 필요성 6
다. 교재 분석의 기준 6
2. 자기 주도적 학습의 의의 및 구성 요인 10
가. 자기 주도적 학습의 개념 및 정의 10
나. 언어교육에서의 자기 주도적 학습 13
다. 자기 주도적 학습에 대한 구성주의적 관점 14
라. 자기 주도적 학습의 구성 요인 14
3. 초등영어 교육과정과 자기 주도적 학습 15
4. 자기 주도적 학습의 모형 19
가. Knowles(1975)의 모형 19
나. Grow(1991)의 모형 20
다. Garrison(1997)의 모형 21
라. 김용수(1988)의 모형 22
마. 현정숙, 박영태(1999)의 모형 23
바. 홍기칠(2004)의 모형 25
사. 박주연(2008)의 모형 27
Ⅲ. 연구 방법 30
1. 분석 대상 30
2. 분석 기준 31
가. 영역별 자기 주도적 학습의 분석 기준 31
나. 활동별 자기 주도적 학습의 분석 기준 35
3. 분석 방법 39
가. 영역별 자기 주도적 학습의 분석 방법 39
나. 활동별 자기 주도적 학습의 분석 방법 40
Ⅳ. 결과 및 논의 43
1. 영역별 자기 주도적 학습의 결과 43
가. 인지적 영역 43
나. 동기적 영역 44
다. 행동적 영역 46
2. 활동별 자기 주도적 학습의 결과 48
가. 학습목표의 이해 48
나. 진단학습 및 진단평가 50
다. 학습자원의 채택 52
라. 자기반성 및 점검 57
마. 보충활동 60
바. 학습내용 복습·정리 63
사. 자기평가 및 상호평가 65
3. 자기 주도적 학습 활동의 개선방안 69
가. 학습자원 및 학습방법의 다양화 69
나. 학습형식의 상세화 70
다. 교수활동의 정교화 71
Ⅴ. 결론 및 제언 73
참고 문헌 77
ABSTRACT 82
부록 88

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0