메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

우선주 (대구대학교, 대구대학교 대학원)

지도교수
홍정숙
발행연도
2023
저작권
대구대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수25

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
본 연구는 지적장애 특수학교 교사와 유관기관 전문가의 전환교육과 협력에 대한 경험과 인식 내용을 밝히고, 이를 바탕으로 하여 이들 간의 효과적인 연계 방안을 모색하고, 성공적인 전환교육을 위한 실천적, 정책적 개선 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 연구 목적을 달성하기 위하여 전환교육에서의 기관 간 협력과 관련하여 풍부한 경험과 전문성을 가진 지적장애 특수학교 교사 10명과 유관기관 전문가 10명으로 총 20명에게 개별 심층 면담을 실시하였고, 면담한 전사 자료를 연속적 비교분석법으로 분석하였다. 자료를 분석한 결과 990개의 의미 있는 진술을 파악하고 3개의 범주, 6개의 주제, 36개의 하위 주제를 도출하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 특수교사와 유관기관 전문가는 성공적인 전환교육의 의미를 취업을 통한 자립 생활 영위, 지역사회생활 적응과 지역사회에서의 질 높은 삶, 미래 삶에 대한 포괄적인 준비 등으로 인식하였다. 따라서 이들은 전환교육에 대해 균형 잡힌 인식을 가지고 있다고 사료된다. 현장에서의 전환교육이 취업에만 국한하지 않는 다양한 형태로 시행될 수 있도록 보다 많은 전환교육 관계자들이 전환교육에 대한 공통되고 적절한 이해를 확립하여야 한다.
특수교사와 유관기관 전문가는 다음과 같은 이유로 특수학교와 유관기관 간 협력이 반드시 필요하고 중요한 것으로 인식하였다. 단위학교 및 단위기관의 여러 가지 한계점들을 극복하고 장애학생의 발달 단계에 맞는 지속적이고 체계적인 교육 및 현장실습과 현장적응, 다양한 경험, 대학 진학 및 취업과 근속, 다양한 인프라 확보, 장애학생이 행복하고 독립적인 지역사회인으로 살아가는 데 필요한 기반 조성을 위한 여러 가지 프로그램 실시, 학교와 기관의 상생과 윈윈 등이 그 이유이다.
둘째, 특수교사와 유관기관 전문가의 연계·협력에서 장애학생의 다양한 삶의 영역과 관련한 연계·협력이 보다 활성화돼야 하고 그 범위 또한 보다 확장돼야 한다. 또한 현장에서 특수교사와 유관기관 전문가가 연계·협력 시 겪는 어려움들에 대한 개선 방안과 해결책들이 조속히 시행되어야 한다.
셋째, 특수학교와 유관기관 간 연계·협력과 관련하여 단위학교 및 단위기관 수준의 개선 방안은 다음과 같다. 특수교사의 전문성 확보 및 역량 강화를 위해 전환교육 전문가에게 요구되는 직무수행능력에 따른 지식과 태도 및 기술을 갖추도록 꾸준하고 체계적인 다양한 직무체험 프로그램과 연수 마련 및 연수 시행을 위한 제도적 뒷받침이 되어야 한다. 교사에게 전환교육 및 진로·직업교육 영역의 관련 교과에 대한 구체적인 방향 제시가 이루어져야 한다.
장애와 장애인에 대한 부정적 시선과 인식의 개선 방안으로 물리적, 지식적, 심리적 베리어프리의 실현이 이루어져야 한다. 낯선 환경 적응 및 정보에의 원활한 접근을 위한 프로그램 마련과 지원체제가 필요하다. 고용주에게는 정기적인 장애인식개선교육을 시행하고 지적장애인에게는 직업기초 교양 교육을 중점적으로 제공해야 한다.
지적장애학생의 전환과 관련한 학부모의 역량 강화를 위해 다양한 맞춤형 부모교육과 정보 공유와 소통의 장을 마련하고 학부모와 가족에게 가족지원 및 사회관계망을 확대하도록 지원하며 가족의 심리적, 경제적 부담을 덜어주기 위한 행·재정적 지원이 필요하다. 장애인 일자리의 양적 확대를 벗어나 질적인 확대를 통해 학부모들이 자녀를 일자리에 보내기를 주저하는 문제를 해결해야 한다. 학부모들은 학교와 기관과의 갈등 발생 시, 무분별한 민원보다 대화를 시도하는 노력을 해야 하고 장애학생의 전환계획과 전환교육 관련 사업 홍보, 설명회에 적극적으로 참여해야 한다.
학교와 기관은 각자의 역할에 대해 공식적, 절차적으로 명확히 규명하고 역할을 분담하며 이들의 원활한 역할 수행을 위해 인력 및 재정적 지원과 제도적 조치가 강화되어야 하며 학교와 기관은 공동 연계 전환 프로그램을 개발 및 시행해야 한다.
넷째, 특수학교와 유관기관 간 연계·협력과 관련하여 국가 및 교육청 수준의 개선 방안은 다음과 같다. 교육청 차원에서 교사에게 전환서비스 제공을 위한 다양한 현장 관련 맞춤형 연수 및 연수 관련 인센티브 제공과 최신 정보가 상시 보급되는 연수 시스템을 마련해야 한다. 교사 및 교사공동체의 역량과 시너지를 높일 수 있는 지원체제와 국가 및 시·도 교육청 차원의 행·재정적인 지원이 필요하다. 교육청 차원에서 전환교육과 기관과의 연계·협력 관련 전문가와 권역별 업무전담 장학사 및 담당자 양성과 전문화된 협의체를 구성하는 것이 필요하다. 교사의 기관과의 연계·협력 관련 업무 진행 시, 사고에 대한 안전 담보 시스템이 마련되어야 하고 교육청에서 전환교육 관련 담당 교사에게 성과에 대한 인센티브나 보상 및 가산점을 부여해야 한다.
국가·사회적 차원에서 교육부와 고용노동부, 보건복지부 등의 각 정부 부처가 소통하여 구축한 협력 체계가 현장에 잘 안착돼서 원활히 시행되도록 해야 한다. 학교와 기관은 정기적으로 네트워크와 같은 소통의 장과 의사소통 창구를 마련하고 이것을 시스템화해야 한다. 장애인 일자리 개발과 증설 및 취업을 강화하고 연계 기관을 보급 및 창설해야 한다. 국가 및 교육부 차원에서 학교와 기관에 인력을 확충하고 행·재정적인 지원을 하며 학교마다 연계·협력 프로그램 관련 장비와 설비 및 시스템을 구축해야 한다.
학부모는 사회적 기업 및 협동조합을 창설하는 등 장애학생의 독립을 위해 노력해야 하고 이를 위한 부모교육과 부모연수가 마련되어야 한다. 교육청 차원에서 교사에게 여러 기관에 대한 접근성에 대한 정보들을 제공해 줘야 하고 지역사회 내 기관 연계와 정보 관리 등의 허브로서의 역할을 할 수 있는 중간 단계의 관리체제 마련과 전환교육에서의 기관 간 협력 관련 업무 담당자와 교내 협력 부서 마련이 필요하다. 교사, 학생, 학부모의 장애학생의 전환 및 직업과 관련한 조기 교육에 대한 인식 정립 및 개선이 필요하고 장애학생의 가정에서의 조기 전환교육을 위한 학부모의 역량 강화를 위해 체계적인 부모교육 및 연수가 필요하다. 또한 중도·중복장애인들의 원활한 전환을 위해 전반적 영역의 생활을 다루는 다양한 활동과 기술들이 제시돼야 한다.
현장실습에 대해 학교 관리자와 교사의 긍정적 인식과 적극적인 지원이 이루어져야 하고 교육청 차원에서 고등학교 3학년 장애학생의 기관에서의 현장실습을 출석으로 인정해 주거나 일병행학습제를 실시하는 등의 제도적 보완을 해야 한다. 장애학생들이 직업훈련 후 채용으로 연결되는 방안 모색과 취업 후 근속하게 해 주는 시스템 마련이 필요하다. 상위 및 상부 기관의 각 기관장끼리의 협력 및 지지와 교육청의 적극적인 연계 기관에 대한 사업 홍보와 학교와의 연계·협력이 필요하다. 장애인 직업전문학교와 취업 관련 센터 창설 및 졸업한 장애인 사례관리팀을 마련해야 한다. 각 부처별로 많은 시범사업을 통해 학교와 연계·협력할 수 있는 사업모형을 개발해야 한다.
이상으로 본 연구 결과가 향후 특수학교와 유관기관 간 전환교육에서의 연계·협력에 대한 개선 방향을 모색하는데 근거가 되는 기초자료로 활용되기를 기대해 본다. 후속연구에서는 특수학교와 유관기관과의 연계·협력에 있어 장애 영역과 연구참여자를 보다 다양화하여 전반적이고 다양한 측면에서의 특수학교와 유관기관과의 연계·협력 시의 어려움과 개선 방안에 대한 연구가 이루어질 필요가 있다.

This study examines experience and perception about transition education and collaboration of teachers at special-education school for mentally challenged students and experts in related institutions. Based on the findings, this study searches for effective methods of cooperation between the two parties and proposes practical and political improvement plans for successful transition education. For this research purpose, the researcher separately conducted in-depth interview with ten teachers at special-education school for mentally challenged students and ten experts in related institutions who have rich experience and expertise regarding the collaboration among relevant organizations for transition education. The interview transcripts were analyzed using a constant comparative analysis method. From the data analysis, 990 meaningful sentences were captured, from which 3 categories, 6 themes, and 36 sub-themes were extracted. This study drew the conclusions as below.
First, special education teachers and experts in related institutions perceived that successful transition education means independent living enabled by employment, adaptation to community life and high-quality life in regional community, and comprehensive preparation for future life. Hence, they showed a balanced perception about the transition education. More interested parties in transition education need to establish common and proper understanding about the transition education so that the education can take place in the field in diverse forms, without merely focusing on finding jobs.
The reasons that special education teachers and experts in related institutions perceived that collaboration between them is absolutely necessary and important were as follows: continuous and systematic education targeting the developmental stage of disabled students that can overcome various limitations for individual schools and organizations, as well as field practice and adaptation of such education, diverse experience, college entrance/employment/long service, diverse infrastructure, implementation of multiple programs aimed at establishing basis necessary for handicapped students to lead happy and independent life as a member of communities, and co-existence and win-win situation of schools and institutions.
Second, connection and collaboration between special education teachers and experts in related institutions focusing on diverse range of life among the students with handicap need to be activated with a broadening of the coverage. Also, improvement plans and solution for the difficulties that special education teachers and experts in related institutions experience during connection·collaboration in the field should be promptly implemented.
Third, improvement plans for each unit school and institution regarding their connection·collaboration can be summarized as follows. To increase expertise and strengthen capabilities of special education teachers, systematic support for developing diverse job experience programs and training and implementing them in a constant and systematic way is necessary so that the teachers can be equipped with job performance abilities, such as skills, knowledge, and attitude, required for transition education professionals. A specific direction regarding the transition education and career/job education-related subjects should be given to teachers.
As a means of improving negative attitude and perception toward disability and the handicapped, physical, informational and mental barrier-free should be implemented. Programs and support systems that help adaptation to unfamiliar environment and easy access to information need to be prepared. For example, disability perception-enhancing training can be regularly implemented for employers and basic vocational training can be provided to the mentally challenged.
Diverse customized parental education aimed at parents'' empowerment related to transition of mentally challenged students as well as place for information sharing and communication should be prepared. Administrative and financial supports that assist the expansion of family support and social network for the parents and family members and relieve economic and psychological burden of the families are necessary. Parents with handicapped children have a problem of having confidence in sending their children to job market. It should be solved through not only quantitative increase of jobs for the disabled but also qualitative expansion. When conflicts occur with schools and institutions, parents should try to make conversations, rather than rushing to file a civil complaint. They should also actively participate in projects promotions and information sessions related to transition plan and transition education for handicapped students.
Schools and parents need to divide their roles through official and procedural clarification of each one''s responsibility. Staff and financial supports, together with institutional measures, should be reinforced for smooth implementation of their roles and responsibilities. Also, schools and institutions need to develop and run a joint transition program.
Fourth, the state and the Office of Education need to implement the following improvement plans in relation to the connection·collaboration between special-education schools and related institutions. At the level of the Office of Education, a variety of field-oriented customized training for the provision of transition service to teachers, combined with training-related incentives, and training system where up-to-date information can be obtained all the time should be prepared. Support system that can boost the capacity and synergic effect of individual teachers and teachers'' communities is required, together with administrative and financial support from municipal education offices and the state. The Office of Education should cultivate experts in transition education and connection·collaboration with institutes and specialized personnel and school inspectors for each region and it should also form a professional consultative body. Development of a safety guarantee system regarding potential incidents that can occur when implementing connection·collaboration-related works of teachers and organizations is necessary. The Office of Education should provide incentives, rewards, or bon7974us points to teachers in charge of transition education corresponding to their performance.
Efforts should be made at a national and societal level by building collaborative system through communication among various government departments, including the Ministry of Education, the Ministry of Employment and Labor, and the Ministry of Health and Welfare and the system, and making sure that the system is settled and implemented smoothly in the field. Schools and institutions must form a place for regular communication like network and such communication systemize channels. Jobs for the disabled should be created and expanded and employment should be reinforced, together with foundation and dissemination of affiliated organizations. The state and the Ministry of Education should increase manpower in schools and institutions and grant administrative and financial support. Each school must be equipped with facilities and system for connection·collaboration programs.
Parents should make efforts to help handicapped students'' independence by creating social enterprises or cooperatives, for which parent education and training is a prerequisite. The Office of Education should provide teachers with information regarding accessibility of various organizations. Intermediate management system should be established which can act as a hub in charge of information management and connection of organizations in the regional community. Systematization of collaboration works is also necessary by forming an in-school division or post in charge of the inter-organizational collaboration related to transition education. Establishment and improvement of perception about the transition of handicapped students and job-related early education are necessary among teachers, students, and parents. Systematic parent education and training aimed at empowerment of the parents for early transition education of handicapped students at home should be implemented. Furthermore, diverse activities and techniques covering the entire aspect of life need to be presented for smooth transition of people with severe or multiple disabilities.
For field practice, school managers'' and teachers'' positive perception and active supports are necessary. Institutional complement from the level of the Office of Education is also required, for example, by accepting the internship of senior high school students with disability as an attendance or implementing work-learning dual education system. Ways for the handicapped students to receive occupational training that can be linked to job finding should be constantly sought after and a system that supports continuing work after the recruitment needs to be prepared. Collaboration and support from directors of upper level institutions as well as the Office of Education''s active promotion of projects with affiliated organizations and connection·collaboration with schools are necessary. Vocational training institutes and recruitment-related center for the disabled should be founded where a special team can manage cases of institute graduates. Each government department should develop project models for connection·collaboration with schools through various pilot projects.
The results of this study are expected to provide fundamental data for finding future direction for improvement of connection·collaboration between special-education schools and related institutions regarding transition education. Further studies will have to examine the difficulties and improvement plans for connection·collaboration between special-education schools and related institutions from more comprehensive and multilateral perspectives by broadening the range of disability and research participants of the present study.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 6
II. 이론적 배경 7
1. 전환교육에 대한 이해 7
2. 기관 간 협력 18
3. 특수학교와 유관기관 간 연계·협력 24
4. 선행연구 고찰 27
Ⅲ. 연구 방법 42
1. 연구 참여자 43
2. 면담 질문지 개발 45
3. 자료 수집 51
4. 자료 분석 52
5. 타당성과 신뢰성 및 윤리성 확보를 위한 노력 53
Ⅳ. 연구 결과 55
1. 특수교사와 유관기관 전문가의 전환교육에 대한 이해 56
2. 특수교사와 유관기관 전문가의 연계 경험 70
3. 특수학교와 유관기관 간 연계·협력 관련 개선 방안 100
Ⅴ. 논 의 151
1. 특수교사와 유관기관 전문가의 전환교육에 대한 이해 관련 논의 151
2. 특수교사와 유관기관 전문가의 연계 경험 관련 논의 154
3. 특수학교와 유관기관 간 연계·협력 개선 방안 관련 논의 158
Ⅵ. 결론 및 제언 185
1. 결 론 185
2. 제 언 190
참고문헌 191
영문초록 208
부 록 213

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0