이 연구의 목적은 특성화고등학교 학생의 디지털 리터러시 영향요인을 구명하는 데 있었다. 이 연구 목적을 달성하기 위해 첫째, 특성화고등학교 학생의 디지털 리터러시 수준을 구명하였고, 둘째, 특성화고등학교 학생의 개인, 가정 및 학교 특성 변인이 디지털 리터러시에 미치는 영향을 구명하였다. 이 연구의 모집단은 특성화고등학교에 재학 중인 3학년 학생으로, 2021년 기준 463개교 68,251명이었다. 따라서 모집단을 대표하기 위한 표본은 382명으로 설정하였고, 비례층화표집을 통해 회수율과 불성실 응답 등을 고려하여 440명을 표집하였다. 조사 도구는 종속변인인 디지털 리터러시, 디지털 리터러시의 영향요인인 학습 태도, 학습전략, 개인혁신성, ICT 자기효능감, 가구소득 수준, 가정 내 정보교육관심도, 교수실재감, 프로그래밍 교육 경험 및 일반적 특성 문항으로 구성된 설문지를 사용하였으며, 모두 기존의 도구를 활용하여 연구 대상 맥락에 맞게 수정·보완한 후 전문가 검토를 통해 내용타당도와 안면타당도를 확보하였다. 자료 수집은 예비조사와 본조사 순으로 이루어졌다. 예비조사는 2022년 10월 1일부터 7일간, 본조사는 2022년 10월 12일부터 20일간 이루어졌으며 온라인 조사를 통해 실시되었다. 불성실 응답 및 이상치 응답 53부를 제외하고 총 406명의 자료가 최종 분석에 활용되었다. 자료 분석은 R 4.2.1 프로그램을 이용하여 기술통계와 위계적 회귀분석을 실시하였고 통계적 유의 수준은 .05 수준으로 설정하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교 학생의 디지털 리터러시는 다소 높은 수준으로 나타났으나 하위 요인 중 컴퓨팅 사고는 보통보다 낮은 수준으로 나타났다. 일반적 특성 중 성별과 학교설립 유형에 따라 특성화고등학교 학생의 디지털 리터러시는 유의미한 통계적 차이를 보였다. 즉, 남학생이 여학생보다, 사립학교 학생이 국공립 학생보다 디지털 리터러시 수준이 상대적으로 높게 나타났다. 둘째, 특성화고등학교 학생의 디지털 리터러시 영향요인 중 학습전략(β=.147, p<.001), 개인혁신성(β=.180, p<.001), ICT 자기효능감(β=.347, p<.001), 가정 내 정보교육관심도(β=.098, p<.05), 교수실재감(β=.210, p<.001), 프로그래밍 교육 경험 중 ‘있고, 2년 이상’(β=.099, p<.01)이 디지털 리터러시에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 학습태도(β=.006, p>.05), 가구소득수준(β=.006, p>.05), 프로그래밍 교육 경험 중 ‘있고, 1년 미만’(β=.045, p>.05)과 ‘있고, 1년 이상, 2년 미만’(β=.061, p>.05)은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 개인, 가정 및 학교 특성 변인의 설명량은 각각 46.1%, 1.2%, 4.8% 순으로 나타났다. 이 연구의 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교 학생의 디지털 리터러시는 비교적 높았으나 컴퓨팅 사고만 상대적으로 꽤 낮았다. 따라서 학생들의 디지털 리터러시 수준을 높이기 위해서는 컴퓨팅 사고 수준을 높이기 위한 노력이 필요하다. 둘째, 특성화고등학교 학생의 디지털 리터러시에 다양한 개인, 가정 및 학교 특성 변인이 영향을 미쳤으며, 그중에서도 개인 특성 변인인 ICT 자기효능감이 상대적으로 가장 큰 영향을 주었다. 개인, 가정 및 학교 특성 변인 중 가장 큰 설명력을 보인 것은 개인 특성 변인이었다. 이를 통해 개인 특성 변인의 영향력이 크며 그 중에서도 ICT 자기효능감의 영향이 상대적으로 크다는 사실을 확인하였다. 이 연구 결과를 토대로 후속 연구를 위한 제언으로는, 첫째, 특성화고등학교 학생의 맥락을 고려한 도구 개발이 이루어질 필요가 있다. 둘째, 마이스터고등학교 학생으로 연구 대상을 확장하여 두 집단을 비교하는 등의 추가적인 실증연구가 필요하다. 셋째, 특성화고등학교 학생의 디지털 리터러시 영향요인 간에 구조적 인과관계를 구명할 필요가 있다. 다음으로 실천적 제언으로는 첫째, 특성화고등학교 학생의 컴퓨팅 사고 수준을 높이기 위한 교육적 개입 및 지원이 필요하다. 둘째, 교사의 온라인 수업 관련 역량을 높이기 위한 연수 등의 지원 방안이 필요하다.
The purpose of this study was to investigate the factors influencing digital literacy of specialized high school students. To achieve the purpose of this study, first, the level of digital literacy of specialized high school students was investigated, and second, the effect of individual, home, and school characteristic variables of specialized high school students on digital literacy was investigated. The population of this study was 3rd-grade students attending specialized high schools, and as of 2021, 68,251 students from 463 schools. Therefore, the sample to represent the population was set to 382, and 440 people were sampled in consideration of the recovery rate and unfaithful responses through proportional stratification sampling. The survey tool used a questionnaire consisting of dependent variables such as digital literacy, and independent variables such as learning attitudes, learning strategies, personal innovation, ICT self-efficacy, household income level, in-home information education interest, teaching presence, programming education experience, and general characteristics was used. All of them were modified and supplemented according to the context of the study using existing tools, and then content validity and facial validity were secured through expert review. Data collection was conducted in the order of preliminary survey and main survey. The preliminary survey was conducted for 7 days from October 1, 2022, and the main survey was conducted for 20 days from October 12, 2022, and was conducted through an online survey. A total of 406 data were used for the final analysis, except for 53 parts of the insincere response and outlier response. For data analysis, descriptive statistics and hierarchical regression analysis were conducted using the R 4.2.1 program, and the statistical significance level was set to .05. The main findings of this study are as follows. First, the digital literacy of specialized high school students was found to be somewhat high, but among the sub-factors, computing thinking was found to be lower than usual. Among the general characteristics, digital literacy of specialized high school students showed significant statistical differences according to gender and type of school establishment. In other words, male students had a relatively higher level of digital literacy than female students and private school students than national and public students. Second, among the factors influencing digital literacy of specialized high school students, learning strategy(β=.147, p<.001), personal innovation(β=.180, p<.001), ICT self-efficacy(β=.347, p<.001), home information education interest(β=.098, p<.05), teaching presence(β=.210, p<.001), and programming education experience, ‘more than two years’(β=.099, p<.01) were found to have a significant positive effect on digital literacy. On the other hand, among the learning attitude(β=.006, p>.05), household income level(β=.006, p>.05), and programming education experience, ''there is, less than one year’(β=.045, p>.05), more than a year and less than two years'' (β=.061, p>.05) were found to have no significant effect. The explanatory amount of individual, family, and school characteristic variables was 46.1%, 1.2%, and 4.8%, respectively. The conclusions based on the results of this study are as follows. First, the digital literacy of specialized high school students was relatively high, but only computing thinking was relatively quite low. Therefore, in order to increase the level of digital literacy of students, efforts to increase the level of computing thinking are necessary. Second, various individual, home, and school characteristic variables influenced the digital literacy of specialized high school students, and among them, ICT self-efficacy, an individual characteristic variable, had the greatest influence. Among the individual, home, and school characteristic variables, the largest explanatory power was the individual characteristic variable. Through this, it was confirmed that the influence of individual characteristic variables is large, and among them, the influence of ICT self-efficacy is relatively large. Based on the results of this study, as a suggestion for follow-up research, first, it is necessary to develop a tool in consideration of the context of specialized high school students. Second, additional empirical studies such as comparing the two groups by expanding the research subject to Meister High School students are needed. Third, it is necessary to investigate the structural causal relationship between the factors influencing digital literacy of specialized high school students. Next, as a practical suggestion, first, educational intervention and support are needed to increase the level of computing thinking of specialized high school students. Second, support measures such as training are needed to enhance teachers'' competency related to online classes.
I. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 33. 연구 문제 44. 용어의 정의 4II. 이론적 배경 91. 특성화고등학교와 학생 특성 92. 디지털 리터러시의 개념, 하위요인 및 측정 223. 개인, 가정 및 학교 특성 변인과 디지털 리터러시 간 관계 42III. 연구 방법 611. 연구모형 612. 연구 대상 623. 조사 도구 664. 자료수집 765. 자료 분석 78IV. 연구 결과 811. 연구 변인의 일반통계량 812. 개인, 가정 및 학교 특성 변인이 디지털 리터러시에 미치는 영향 923. 연구 결과에 대한 논의 95V. 요약, 결론 및 제언 1051. 요약 1052. 결론 1073. 제언 108참 고 문 헌 111부록 1 디지털 리터러시 확인적 요인분석 결과(예비조사) 131부록 2 디지털 리터러시 확인적 요인분석 결과(본조사) 132부록 3 본조사 설문지 133Abstract 143