본 연구는 2022 개정 영어과 교육과정이 시행되기 전에 교육과정의 내용에 대한 초등교사들의 인식을 조사하고 현장 적용시 예견되는 어려움 및 이와 관련한 보완 지원책을 미리 파악하여 해당 교육과정이 나아가야 할 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 초등교사 110명을 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 설문지에는 선택형, 척도형, 순위형, 개방형 문항이 포함되었다. 수집한 설문 응답은 SPSS Ver. 25 프로그램을 이용하여 분석하였다. 빈도분석 및 기술 통계를 실시하였고, 배경 변인별 인식의 차이를 파악하기 위해 독립표본 t검정(Independent t-test)과 일원분산분석(one-way ANOVA)을 함께 진행하였다. 또한, 설문 응답자 중 5명의 교사를 선정해 면담을 진행하여 보다 세부적인 의견의 수집이 가능하도록 하였다. 면담 자료는 주제에 따라 추출해 범주화하여 정리하였으며, 범주화한 면담 결과는 설문 결과와 비교하여 함께 분석하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사들은 2022 개정 영어과 교육과정의 내용에 대해 전반적으로 보통을 상회하는 수준의 긍정적인 인식을 보였다. 하지만, 성격의 진술 명료성(3.46), 성취기준 양의 적절성(3.35), 성취기준 수준의 적절성(3.44), 교수‧학습 및 평가의 현장 적합성(3.41), 교수‧학습 및 평가의 교과역량 구현정도(3.46), 교수‧학습 및 평가의 디지털‧AI 교육환경 적용도(3.34) 등의 측면에서는 그 인식 평균이 5점 만점에 3.5점 미만으로 상대적으로 저조하였다. 또한, 새로 도입된 교과역량인 ‘창의적 사고’, ‘심미적 감성’을 6개 교과역량 중 각각 4, 6순위에 꼽으며 그 중요도를 낮게 인식하였다. 둘째, 배경 변인에 따른 인식 결과를 살펴보았을 때, 상대적으로 연령대가 높은 교사들이 ‘성격 및 목표’, ‘내용 체계’ 항목 전반에 대해 대체로 긍정적인 답변을 하였다. 또한, 근무지역 변인에서는 특별/광역시 근무 교사들이 중/소도시 근무 교사들보다 내용 체계의 영역의 개편에 대해 적절하다고 인식하였다. 담당 교과, 영어 지도 경력, 교육과정 관련 연수 참여 여부 변인에서는 그 인식에서 유의미한 통계적 차이가 존재하지 않았다. 셋째, 교사들은 새 교육과정 시행시 예견되는 어려움으로 현장에서 적용할 수 있는 실질적 교수‧학습 및 평가 자료의 부족, 새 교육과정에 대한 이해의 어려움, 디지털‧AI 교육 실행 여건 부족 등을 주로 꼽았다. 이에 더하여, 새롭게 도입된 교과역량인 ‘창의적 사고’와 ‘심미적 감성’역량을 실제 수업으로 구현하는 데에 그 어려움이 있을 것이라 예상하였다. 넷째, 이러한 어려움 보완을 위해서는 실질적 교수‧학습 및 평가 자료의 제공, 주요 개정 사항을 일목요연하게 정리한 자료 제공, 관련 교원연수의 실시, 디지털‧AI수업 진행을 위한 하드웨어‧소프트웨어적 기반의 지원 등이 필요할 것이라 하였다. 이상의 결과를 통해 초등교사들의 2022 개정 초등 영어과 교육과정에 대한 전반적 인식이 긍정적이나 그 적용에 있어서는 여전히 많은 어려움을 예견하고 있다는 것을 알 수 있었다. 이러한 어려움을 해소하고, 새 교육과정의 안정적 현장 적용을 돕기 위해서는 교사 개인의 교육과정에 대한 연구 및 적용에의 노력도 물론 필수적일 것이나, 이와 함께 현장의 목소리를 반영한 학교 및 교육부 차원에서의 유의미한 지원이 함께 이루어져야 할 것이라고 본다. 본 연구는 2022 개정 영어과 교육과정 전반에 대한 교사들의 인식 및 지원 요구를 선제적으로 파악하였다는 점에 그 의의가 있다. 해당 연구 결과를 바탕으로 새 교육과정의 보다 세부적 항목에 대한 후속 연구가 진행된다면 새 교육과정의 안정적 현장 적용과 관련한 보다 구체적인 논의가 가능할 것이다. 이에 본 연구가 향후 2022 개정 영어과 교육과정과 관련한 다양한 연구를 촉진 시키는 촉매제로 작용할 수 있을 것으로 기대한다.
This study sought to investigate elementary school teachers’ perceptions of the 2022 revised elementary English curriculum before its implementation and to identify predictable difficulties and related supplementary support measures in advance. To this end, a survey was conducted using a sample of 110 teachers, and the questionnaire included optional, scale, ranking, and open questions. The collected responses were analyzed using the SPSS Ver. 25 program. Frequency analysis and descriptive statistics were conducted, and independent t-test and one-way ANOVA were conducted together to identify differences in their perceptions by background variables. Moreover, five teachers from the survey respondents were selected to conduct interviews to collect their detailed opinions. Interview data were extracted, categorized, and organized according to the subject, and the categorized interview results were analyzed together by comparing them with the survey results. The results of the study are summarized as follows. First, the teachers showed an above-average level of positive perception regarding the new curriculum. However, in some survey items, such as ‘clarity of characteristics statements’(3.46), ‘appropriateness of the quantity of achievement standards’(3.35), ‘appropriateness of the level of achievement standards’(3.44), ‘field suitability of teaching·learning & assessment’(3.41), ‘implementation of subject competence in teaching·learning & assessment’(3.46), and ‘application of the digital·AI educatioanl environment in teaching·learning & assessment’(3.34), their recognition average was relatively low. The importance of newly introduced subject competences, ‘creative thinking’ and ‘aesthetic sensibility’, was also lowly recognized. They were ranked fourth and sixth among the six competences respectively. Second, when looking at the recognition results according to background variables, relatively older teachers gave generally positive answers regarding ‘characteristics & goals’ and ‘content structure.’ Furthermore, in the working area variable, the teachers working in special/metropolitan cities perceived the reorganization of the content structure more positively than the teachers working in medium/small cities. There was no significant statistical difference in perception in other variables. Third, teachers mainly cited ‘lack of teaching·learning & assessment materials’, ‘difficulties in understanding the new curriculum’, and ‘lack of foundations for digital·AI education’ as the predictable difficulties. Teachers also expected that there would be difficulties in implementing the newly introduced subject competencies, ‘creative thinking’ and ‘aesthetic sensibility’, into actual classes. Fourth, to compensate for such difficulties, it will be necessary to provide practical teaching·learning & assessment materials, to provide data that clearly summarizes major revisions, to conduct teacher training, and to provide hardware·software-based support for digital·AI classes. Through the above results, it was found that elementary school teachers'' overall perceptions of the 2022 revised elementary English curriculum was positive, but many difficulties were still predicted in its application. In order to resolve these difficulties and help the stable field application of the new curriculum, efforts for research and application of curriculum by individual teachers will of course be essential. However, at the same time, meaningful support that reflects the voices of the field should be provided by the level of school and Ministry of Education. This study is meaningful in that it proactively identified teachers'' overall perceptions and needs for the 2022 revised elementary English curriculum. If follow-up research on more detailed items of the new curriculum is conducted based on these results of the study, more detailed discussions on the stable field application of the new curriculum will be possible. Therefore, it is expected that this study can serve as a catalyst for various studies related to the 2022 revised elementary English curriculum.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 2Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 41. 영어과 교육과정의 개념 4가. 교육과정의 개념 4나. 영어과 교육과정의 개념 52. 초등 영어과 교육과정의 변화 63. 2022 개정 영어과 교육과정의 이해 8가. 교육과정 개정의 배경 8나. 교육과정 개정의 중점 9다. 2022 영어과 교육과정의 내용 104. 선행 연구 17Ⅲ. 연구 방법 201. 연구 대상 202. 연구 기간 및 절차 233. 연구 도구 25가. 설문지 25나. 교사 면담 274. 자료 수집 및 분석 방법 28가. 자료 수집 방법 28나. 자료 분석 방법 29다. 연구의 타당도 및 신뢰도 확보 방법 30Ⅳ. 연구 결과 및 논의 321. 2022 개정 초등 영어과 교육과정의 내용에 대한 초등교사들의 인식 32가. 성격 및 목표에 대한 인식 32나. 내용 체계 및 성취기준에 대한 인식 41다. 교수·학습 및 평가에 대한 인식 522. 2022 개정 초등 영어과 교육과정의 시행에서 예견되는 어려움 55가. 현장 적용을 위한 준비 정도 55나. 새 교육과정의 현장 적용 시 예견되는 어려움 563. 2022 개정 초등 영어과 교육과정의 시행에서 예견되는 어려움 보완을 위한 지원책 61Ⅴ. 결론 및 제언 671. 결론 672. 연구의 제한점 및 후속 연구에의 제언 70참고문헌 71ABSTRACT 75부록 79