메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 대한건축학회논문집 - 계획계 제19권 제7호
발행연도
2003.7
수록면
171 - 180 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to clarify the emerging of Modernism in Korean elementary schools which were built of reinforced concrete in 1930's through the survey and research of 49 public elementary schools which built in Seoul from 1895 to 1942. Throughout the wooden and brick building period(1985-1925), reinforced concrete elementary school buildings emerged first in 1924, reinforced concrete buildings were the most popular elementary school cuildings of 1930's. This reinforced concrete period could be divided into former period(1924-1933) and latter period(1933-1939) in which characteristics of Modernism are found.
The high efficiency of reinforced concrete in heat insulation, fire resistance, durability and high density made reinforced concrete elementary school buildings which were built slightly earlier than Korean's would be model of Korean reinforced concrete school buildings.
The policy on wide spreading of elementary school from 1920's and its acceleration from 1933 arouse popilarization of elementary school and increasing needs for rapid and econimic construction. This made mid-1930's reinforced concrete school buildings have Modernism characteristics with existing school planning and design which to universal and rational design characteristics of Modernism.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-013498699