메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국사회과교육연구학회 사회과교육 사회과교육 제41권 4호
발행연도
2002.12
수록면
47 - 64 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The paper discusses the details of the ethological education of the Crown Princes in early Chosun dynasty. The motivation comes from the belief that ethological education is the keystone of the cultivation of democratic citizens, one of the aims of social education. The paper tries to provide some helpful perspectives about the right way to pursue ethologal education in current situations where irrational and immoral social behavior is widespread.
We investigate two aspects of the ethological education of the Crown Princes. The first aspect concerns how to select the teachers. The selection procedure involves (1) considering the candidates who excel in scholarships and in virtue, and (2) once selected, treating them well in order to make the ethological education of the Crown princes done with stability and convictions. The other aspect concerns the content of ethological education. The education focuses on the principles of 'Yo-je(孝悌)' and of 'Choong-sin(忠)信', which are given in Liji(禮記). The textbooks for the education come from the canons of Confucianism and of history. The class was given three times a day, and discussion and practice, rather than one-way lecturing was preferred.

목차

《내용 요약 》

Ⅰ.서론

Ⅱ.왕세자 교육제도와 교육방식

Ⅲ.인성교육자로서의 서연관

Ⅳ.인성교육의 내용

Ⅴ.결론

【참고 문헌 】

[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-013980858