메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국사회과교육연구학회 사회과교육 사회과교육 제43권 1호
발행연도
2004.3
수록면
113 - 148 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to explore the possibility of understanding teaching through a viewpoint of art criticism. A teaching doesn't tend to be discussed openly in school, because teaching-seeing frameworks are based on efficiency and the power of interpretation in teaching lose. Accordingly, for solidarity, communication, criticism around teaching, the introduction of perspective of art criticism into seeing teaching needs.
If a teaching is criticized and appraised on a standpoint of art criticism, Various meanings and qualities in teaching will reveal. Two ways of application of art criticism to criticism of teaching can be considered. first, 'a transformation of reading works of art into teaching-viewing' and secondly, 'a transformation of concepts in art criticism into teaching-viewing.' The study tried to criticize teaching using the latter method. Walter Benjamin's 'aura' suggests the topic of 'a creation of aura in teaching.' The criticism of history teaching on the basis of the topic shows that aura can be felt on familiar teaching scene and aura of teaching must be recreate continuously.
A viewpoint of art criticism is useful tool that can make sense of aesthetic qualities and experiences in teaching, and enhance experiential qualities of participants in teaching.

목차

≪내용 요약≫

Ⅰ.문제제기: 학교 현장 수업담론

Ⅱ.예술비평 관점 도입의 필요성 : ‘예술‘로서 수업, ‘비평‘으로서 수업보기

Ⅲ.수업비평에서 예술비평 관점의 활용

Ⅳ.수업비평의 사례: 역사 흐름 타기 속의 두 아우라15)

Ⅴ.맺음말

[참고 문헌]

[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-013981042