메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
우리문학회 우리문학연구 우리문학연구 제16집
발행연도
2003.12
수록면
113 - 137 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of this thesis is to examine an aspect of ideology about Korean Family-movie in 1960's and 2000's. The family in Korea means reproduction of a system of patriarchy and establishment of nation-state. The Korean Family-movies in 1960's, especially <The aimless bullet(오발탄)>, <A maidservant(하녀)>, deal with a crisis of the bourgeoisie in south Korea. In these movies, space of house means society in which a patriarchy is became weak. Korean Family-movie in 2000's let us look at family collapsed gradually. The horror movie hints aspect of anxiety about rising women power. <Jang-hwa, Hong-ryeun(장화, 홍련)> intimates that contemporary Korean family is not safe space any longer. And <A Good Lawyer's Wife(1:J~'if\t 7~? shows that a patriarchy in Korea do not mean complete power any longer too. In brief, Korean Family-movie in 1960's and 2000's view a symptom of anxiety about weakened patriarchy. In that sense, movie can be represented as symbol of social ideology.

목차

Ⅰ. 서론

Ⅱ. ‘집‘의 무의식, 또는 ‘공간‘의 活喩法-1960년대 두편의 영화

Ⅲ. 세기초의 흔들리는 가족 - 2000년대 몇 편의 영화

Ⅳ. 결론

참고문헌

Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-014352575