메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조연정
저널정보
한국현대문학회 한국현대문학연구 한국현대문학연구 제14집
발행연도
2003.12
수록면
199 - 240 (42page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The ultimate objective of this thesis is to examine what effect movie, based on moving image, had on the thoughts and perceptions of the writers in the 1930s, especially poets. To achieve this goal, reconstruction of the movie-experience those days through materials is prerequisite. The early modern movie functioned as interesting entertainment and refined taste, satisfying the various needs of people. Meanwhile, writers in the 1910-1920s, elated by the pride of their high-bred art, looked down on the movie on the ground that it reflects vulgar taste of people. However, matters are different in the 1930s; movie was already a part of everyday life to the writers of the new generation, such as Lee Sang, Kim Ki-rim, and Park Tae-won. Movie may have had a considerable influence on their work whether consciously or subconsciously. Firstly, Movie provided them with material for their representation by magnifying their opportunity of indirect experience. Secondly and mostly, movie change the way their perception and imagination work. To illustrate, Kim Ki-rim realized vitality in his poems by unfolding a series of images rapidly and, Lee Sang conceived a spectator-subject in his poems by focusing on the gaze.

목차

1. 영화와 문학, 관람자이자 창작자로서의 문인

2. 대중들의 영화체험

3. 영화의 원작자이자 관람 주체로서의 문인

4. 작품 창작에 드러난 영화체험의 흔적

5. 결론

참고문헌

영문초록

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-014538655