'하나님 나라' 는 예수그리스도의 복음의 핵심 주제이다. 또한 불확실하고 불안한 현대 사회에 있어서 '하나님 나라'는 하나의 실천적인 대안으로서 이 세상과 사람을 변화시킬 수 있는 주요한 주제가 된다. 그런데 한국인들에게 있어서 '하나님 나라' 는 한국 인의 전통적인 내세관과 그릇된 종말관으로 인해 자칫 잘못 이해되어질 소지가 많이 있다. 하나님 나라 사상에 대한 오해와 그릇된 종말론적 확신이 기독교 신앙 공동체내에서 뿐만 아니라 일반사회 공동체와 집단에도 많은 폐해를 끼쳐왔음은 부인할 수 없는 사실이다. 젊은이 특히 대학인들에게 하나님 나라 사상에 대한 바른 이해를 알리고 그에 따른 실천의 내용을 제공하는 것은 기독교 대학에서 이루어지는 기독교적 종교교육의 책임이라 할 것이다. 하나님 나라는 우선 성서적 근거에서 소개, 설명되어져야 하는데, 하나남 나라는 지역적이며, 영토적인 그리고 공간적인 의미로서 존재하는 것이 아니라, '하나님의 통치와 다스림, 그리고 그의 주권이 행사되어지는 영역' 을 뜻 한다. 구약에서 하나님 나라는 종말론적 성격 속에서 '여호와의 날' 로 환원되어지며, 이것은 사람들에게 시간을 크로노스의 개념이 아년 카이로스의 개념 속에서, 그리고 단위 적이며 계량적인 개념이 아니라 내용으로서의 시간을 살아가도 록 요구하며, 이러한 시간 이해 속에서 하나님 나라는 사람들에게 시간을 축제로 살아가도록' 인도한다. 신약, 특히 복음서에서 하나님 나라는 '예수 그리스도의 사역과 교훈의 핵심' 으로써 다양한 모습과 상징으로 나타난다. 그러나 복음서에 나타난 하나님 나라 선포에 있어서 무엇보다도 중요한 것은 하나님 나라를 향한 인간의 태도, 즉 하나님 나라의 도래에 대한 소망 (간구)과 확신 그리고 그 나라의 현재적 실현을 위한 참여와 실천이라는 인간의 응답을 요구 하고 있다는 것이다. 현대의 다양한 신학적 논의 속에서 보면, 하나님 나라는 결국 미래에 다가올 것으로서의 하나님 나라를 어떻게 현재적 실현이라는 가능성으로 만들면서, 또한 종말론적 소망으로 기대하며 준비하느 냐에 달려있다고 할 수 있다 이 세상을 변혁시킬 수 있는 동기와 힘으로서의 하나님 나라의 현재적 실현은 먼저는 개인의 변화를 요 구하고 나아가 공동체적인 변혁을 요구한다. 필자는 하나님 나라의 현재적 실현을 위한기독교적 종교교육을 토마스 H. 그룸의 “몫을 나누어 참여하는 (기독교)실천" 이란 개념에서 찾아보고자 하는데, 이때의 주요한 교육적 동기 또는 도구 는 '대화 -공감 -실천'이라는 구조 속에서 발견되어진다. 사람이 스 스로의 '자기 -대화' 속에서 자기 자신을 변화시키고, 공동체적 대화속에서 '공감' 을 이루며, 그 공감을 행동으로 '실천' 하도록 안내하는 교육이 바로 하나님 나라의 현재적 실현을 이루는 - 기독교적 앎의 내용을 삶의 길로 바꾸는 - 기독교적 종교교육이 될 것이다.
The Kingdom of God is the core message of Jesus Christ. As a practical alternative proposal, the Kingdom of God can be an important motif to transform the world and human beings. However, Korean people tend to misunderstand the Kingdom of God because of their traditional view of the future life and their deteriorated eschatological belief. When the Kingdom of God and eschatology are misunderstood, this exerts a great evil influence upon both the church community and society. In this sense, it is a task of great significance to teach young people, college students, a practical principle of the Kingdom in the Christian College. The Kingdom of God must be introduced and explained on the basis of biblical thought in which the Kingdom means not a geographical territory but 녕 place ruled by God." In the Old Testament, the Kingdom is reduced to " the day of Yahwe" due to its eschatological character. This eschatological character of the Kingdom requests human beings to live their life not in the sense of chronos but kairos, that is, not a quantitative but a qualitative life, which refers to "a festive life." In the New Testament, especially the Gospels, the Kingdom, the kernel of Jesus Christ's teachings and works, is expressed in so many different ways and symbols, but the human attitude toward the Kingdom is most important. That is to say, the Gospels ask human beings to hope and believe the coming of the Kingdom, and to endeavor to realize the Kingdom in their daily lives. Modern theological discussions of the Kingdom seem to be focused on how to realize the future Kingdom in the present and how to expect and prepare for it now in an eschatological hope. The realization of the Kingdom includes the transformation of individuals and community because the concept of the Kingdom proclaimed by Jesus Christ is a powerful motif to change an old order into a new one. In this thesis, we try to explore the notion of the Christian education about the realization of the Kingdom from Thomas Groom's conception. "Shared Christian Praxis" In this conception. the important motive or instrument for teaching the Kingdom is represented by the structure of "dialogue-sympathy-practice." A human being can change him/herself by way of "self-dialogue," sympathize with others by means of communal dialogue, and thus be led to do the sympathy. This is the Christian education for the realization of the Kingdom. that is, for changing a mere knowledge of the Kingdom into a practical way of life.
AI 요약
연구주제
연구배경
연구방법
연구결과
주요내용
목차
국문초록
Abstract
Ⅰ. 들어가는 말 : 왜 지금, 하나님 나라인가?
Ⅱ. 몸 말 : 하나님 나라에 대한 올바른 이해와 실천
Ⅲ. 나오는 말 : 하나님 나라의 현재적 실현을 가능하게 하는 교육방법으로서의 ‘대화와 공감 그리고 실천‘