메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국민요학회 한국민요학 한국민요학 제12집
발행연도
2003.6
수록면
75 - 102 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article is written with the object of understanding the actual conditions of folk songs such as new-folksong(신민요), tongsok-folksong(통속민요) and traditional-folksong(향토민요);that they cannot be prescribed stationarily. In order to do this, we are to examine the actual circumstance of tongsok-folksong and new-folksong, particularly in focus of chungchunga(청춘가) which has been known as new-folksong; find out about how they have been accepted in Jeonnam regions; and look fur their meanings.
Chungchunga, which has been called as new-folksong from the time under Japanese domination is originally a musical piece from seodosory(서도소리) lineage. Chungchunga had been released in names of ipalchungchunga(이팔청춘가), ipalga(이팔가), sinsikchungchunga(신식청춘가) etc from the end of 1920's to the beginning of the 40's. It was referred as folksong, sokyo(속요), and japga(잡가) more than new-folksong.
It is estimated that the time when chungchunga is streamed into Jeonnam province is probably during the period of 1940's. All singers in Jeonnam province recognized newly-inflowed Folksong of Gyeonggi province style as chungchunga. Also, in process of accepting Folksong of Gyeonggi province style, they modified heterogeneous parts and emphasized the familiar parts.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 청춘가의 장르적 성격과 수용양상
Ⅲ. 청춘가와 경토리 민요의 음악적 구조
Ⅳ. 청춘가의 전승과 의미
Ⅴ. 결론
〈참고악보〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-673-017602953