메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국민속학회 한국민속학 韓國民俗學 第35輯
발행연도
2002.6
수록면
253 - 275 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate the main group of tradition in shamanic songs. The following are the detailed problems and the finding of the study.
1. The main group of tradition in shamanic songs are shamans. These shamans assume a different aspect of tradition in shamanic songs according to spiritistic shamans and hereditary shamans. As a result of the study of 〈shamanic-epic Sonnim〉, we can find many points of difference. This means that tradition in shamanic songs is closely related to shaman's type.
2. While hereditary shamans hand down their shamanic songs centering around working area(Dangolpan), spiritistic shamans hand down their shamanic songs with a specific school. Judging from the investigation of “Okugut” in Seoul, it is probable that there was a specific school in Seoul where the main group is made up of spiritistic shamans.
3. Shamans have made strict relationship with their teacher as the central figure and have handed down shamanic songs by the playbooks. But the weakening of the relationship between teachers and disciples in shamanic society has changed the tradition in shamanic songs. Also, scholars who investigate the shamanic-epic have becoming the main group of tradition in shamanic songs.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 한국 굿의 지역적 전개 양상과 전승 주체의 변화
Ⅲ. 무당의 유형, 유파와 전승 주체의 변화
Ⅳ. 무가 전승 방법의 다양성과 전승 주체의 변화
Ⅴ. 맺음말
[참고문헌]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-380-017641372