종가의 사당에 모셔진 조상은 언제나 그곳에 머무르면서 살아있는 어른처럼 자손들로부터 집안의 중대사를 보고 받으며 자손들의 삶과 활동에 관심을 갖는 인격신이다. 여기서, 죽은 조상은 살아있는 후손들이나 마찬가지 성격을 지닌다는 神人同性觀을 발견할 수 있다. 아울러 조상은 개별적 성격을 유지하는 존재이다. 그리하여 조상은 사회적 기여도와 세대에 따라서 서열이 부여되는바, 불천위 조상이 언제나 가장 우대된다. 조선중기 여성의 신주에, 공식적으로는 거의 사용된 바 없는 성명을 기록한 것도 개별적 속성을 밝히기 위함이다. 감실 안에 신주를 세대별로 구분하여 모시는 것, 종가의 살림채 좌향과 사당의 좌향을 일치시키는 사례도 신인동성관에 근거하고 있다. 한편 조상은 생사구별 의식에 따라서 산사람과 다르게 인식되기도 한다. 즉, 일정하게 는 神人異性觀에 따라 조상을 인식하는 현상도 나타난다. 사당에 신주를 모실 때 서열적 지위가 가장 높은 조상을 왼쪽(서쪽) 끝에, 서열적 지위가 가장 낮은 조상을 오른쪽(동쪽) 끝에 배치한다는 논리는 산사람의 일상적 질서가 역전된 것이다. 또한 종가 살림채의 좌향과 사당의 좌향을 달리하는 사례, 사당의 위치를 살림채보다 더 뒤쪽(북쪽)으로 하되 살림채의 서쪽에 배치하는 사례도 신인이성관에 기초하고 있다. 조상은 산사람에 비해서 언제나 우대되고 공경 받는다. 따라서 조상을 극진히 모셔져야 한다는 의식이 강하다. 그 근거로는, 가옥 내에서 사당을 가장 높은 곳에 짓는다는 점, 사당에서 이루어지는 천신ㆍ제사에서 언제나 산사람보다 조상이 먼저 음향한다는 점, 사당의 삼문 가운데 중문이 조상의 이동 통로로 설정된 점, 신주를 봉안한 감실이 높은 곳에 위치하는 점, 사당의 지붕 형태를 고식적인 맞배지붕으로 꾸민 점, 사당의 위치를 살림채의 동쪽에 배치하는 사례 등을 들 수 있다. 다음으로 사당을 통해서 조상에 대한 靈肉觀을 알 수 있다. 사당의 조상은 육신으로부터 영혼만 분리되어 있다가 매안할 때 다시 육신에 통합된다. 조상이 신주로 형상화되어 사당에 모셔진 것은 영육분리관에 근거하고 있는데, 이것은 신주를 모시지 않는 집의 조상관과 다르다. 신주를 모시지 않는 집에서는 조상이 특별히 자손의 집으로 초대받을 때를 제외하고는 언제나 묘소에 있기 때문이다. 요컨대, 종가의 사당을 통해 본 조상관은 신인동성관과 신인이성관이 혼합되어 있는 바, 조상도 산사람과 같다는 신인동성관이 지배적인 가운데 죽은 조상을 산사람보다 더 우선하고 공경하는 차원에서 생시구별의식에 근거한 신인이성관이 일정하게 개입되어 있다. 사당의 위치와 좌향이 몇 유형으로 나타나는 것은, 신인동성관과 신인이성관의 적용방식에 따른 결과이다.
The ancestor who are worshiped in Sadang of the head family are the personified deities who always stay in the family, is informed of the significant matters of the family and are concerned about descendents's livings and activities. From this fact, we find the view of the identification of deity and man that the dead ancestors have equivalent qualities with the decedents who are alive. In addition, it is found that ancestors are the beings that keep their individual qualities, though dead. Ancestors are given various ranks in accordance with social contributions and the generation to which they belonged. Of them, Bulcheonwi ancestor (means the ancestor who is worshiped eternally by descendants) is treated most cordially. At the middle of the Ohoson dynasty, the names which had never been recorded officially were recorded on the female Sinju(ancestral tablet), which was in order to identify their individual qualities. In these cases, Sinju is enshrined in accordance with the ancestors' generation or the direction of the head family house is identical with that of Sadang, are based on the view of the identification of deity and man. On the other hand, ancestors are often distinct from persons alive in accordance with the distinctive consciousness of life and death. So, we find that the phenomenon that ancestors were recognized in accordance with the view of the discrimination of deity and man is usually present. When Sinju is enshrined, the ancestor of the highest rank is placed on the left (the west) and that of the lowest one on the right (the east), which is the logic reversing the living persons's ordinary order. Such cases as the direction of the head family house is different from that of Sadang or Sadang is placed on the west of a house, being placed more rear (the north) than it, are based on the view of the discrimination of deity and man, too. Ancestors are always more respected and treated more respectfully than the living persons. Accordingly, the consciousness that ancestors are worshiped respectfully has been strongly established. Examples from the foundation on which such consciousness is formed are as follows ; Sadang is constructed on the highest position in the house. Ancestors always eat earlier than the living persons at the Cheonsin (means the rite offering new products to the ancestors) or at the religious service performed at Sadang. Of the three Sadang gates, the middle gate is set up as the ancestors's passage to move. Gamsil in which Sinju is enshrined is located on the high site. The style of the Sadang roof is Matbae (roof style of ∧ form). The position of Sadang is stationed at the east of the household house. For the next time, We find the view of the ancestor's soul and body through Sadang. The ancestor's soul of Sadang is separated from the body before it is united in the body again when it is buried by descendants (named as Maean). Which ancestors embodied in Sinju are enshrined in Sadang is based on the view of the separation of soul and body and this view is different from that of the family which doesn't enshrine Sinju. In such a family, ancestors are always in the tomb, except during the time ancestors were specially invited to ancestor's house. In short, on the view of ancestors through Sadang of the head family, it is found that the view of the identification of deity and man is mingled with that of the discrimination of deity and man. Consequently, it is found that though the view of the identification of deity and man (the dead ancestors have equivalent qualities with the decedents alive) controls the view of ancestors significantly, the view of the discrimination of deity and man based on the distinctive consciousness of life and death (ancestors are always more respected and treat respectfully than the living persons) has influence upon it consistently. Various methods to which the view of the identification of deity and man and the view of the discrimination of deity and man ate applied result in various positions and directions of Sadang specifically.