판소리에는 장식적 선율기교로 시김새가 있다. 시김새는 명창마다 구사하는 방법이 다르고 또 대목마다 구성이 다르다. 그동안 판소리 시김새 연구는 대목마다 이뤄졌다. 김미니-적성가, 조주선-옥중가 등이 연구되었다. 그러나 시김새 연구는 다른 대목에도 이뤄져야 한다. 따라서 아직까지 ‘삼고초려’ 대목을 대상으로 시김새가 연구되지 않았기 때문에 본인은 〈적벽가〉 ‘삼고초려’ 대목에 나타난 시김새의 구성원리를 밝히기 위하여 박봉술과 정권진을 중심으로 연구하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 목과 시김새의 유형에 대하여-동편제 박봉술의 소리는 미는목, 뻗는목, 끊는목, 꺽는목, 흔드는목, 조시는목, 내려치는목, 구르는목, 다리놓는목, 졸라떼는목, 강하게 눌러서 내리는목, 감는목, 받침목, 혀굴리는목, 교자성, 세성, 비성, 이구성 등 18종류가 있다. 서편제 정권진 소리는 미는목, 뻗는목, 끊는목, 쩍는목, 흔드는목, 강하게 동글려서 밀어 올리는목, 받침목, 깍는목, 감는목, 항아리목, 폭깍질목, 서잦힘, 교지정, 하탁성, 비성 등 15 종류가 있다. 2. 공통적인 시김새와 차이가 나는 시김새에 대하여-두 사람이 공통적으로 사용하고 있는 시김새 유형에는 ‘미는목’ㆍ‘뻗는목’ㆍ‘끊는목’ㆍ‘꺽는목’ㆍ‘흔드는목’ㆍ‘받침목’ㆍ‘감는목’ㆍ‘교자성’ㆍ‘비성’ 등 9종류가 있다. 두 사람이 차이가 나는 시김새 유형에는 ‘내려치는목’ㆍ‘항아리목’ㆍ‘구르는목’ㆍ‘서잦힘’ㆍ‘다리놓는목’ㆍ‘폭각질목’ㆍ‘졸라떼는목’ㆍ‘깍는목’ㆍ‘강하게 눌러서 내리는목’ㆍ‘강하게 동글려서 밀어올리는목’ㆍ‘혀굴리는목’ㆍ‘하탁성’ㆍ‘조시는목’ㆍ‘세성’ㆍ‘아구성’ 등 15종류가 있다. 3. 선율형에 대하여-박봉술의 소리는 선율변화의 폭이 넓으며, 성음은 상행선율 정점에서 툭 터지는 듯한 소리를 가늘고 섬세한 ‘시성’으로 내는 점과 ‘탁성’을 쓰는 점이 특징이다. 정권진의 소리는 선율변화의 폭이 좁아서, 성음이 몽글몽글한 듯한 ‘기둥성’이 특징이며, 시성을 쓰지 않고 주로 ‘통성’과 ‘엄성’으로 부르는 것을 알 수 있었다. 4. 창법에 대하여-박봉술의 창법은 끊고 맺는 것이 분명하고, 시김새의 유형이 곡선 형태의 간단하면서도 경미한 소리 성음을 구사한다. 이것은 동편제 소리의 특정이라고 할 수 있다. 정권진의 창법은 장중한 ‘엄성’으로 소리를 길게 뻗어가다가 소리의 끝이 길게 늘어지지 않고 담백하게 끊어주는 동편제 소리의 특징에 서편제의 구성진 선율을 가미한 소리 성음을 구사한다는 것을 알 수 있었다. 5. 악조에 대하여-동편제 박봉술의 소리는 평우조이면서도 동편제의 시김새로 바꾸어 부르는 것을 알 수 있다. 서편제 정권진의 소리는 진우조이면서도 동편제와 서편제의 시김새가 섞여 있음을 알 수 있다.
판소리 적벽가 중 동편제에 없는 ‘삼고초려’ 대목을 시김새를 중심으로 살펴본 결과 위와 같은 결론을 얻을 수 있었다.
In the Pansori, there is chuimsae as decorative melodic skill and technique, and each cele ♭ rated singer uses freely defferent method of command as well as different composition on different passage and part. So far research on Pansori chuimsae has been accomplished each passage wise for example Juck-sung-ga - Kim mi-ni, Ok-Jung-ga - Cho chu-sun etc. And so research on chuimsae of other parts have to be taken place also. As for the parts of "Samgochorye" has not been made investigation yet, I commenced examining closely the principle of command and mechanism on chuimsae of the part 'Samgochorye' from <Juck-buck-ga> focusing on Park Bong-sul and Joung Goun-jin.
The summary of the result of study is as follows : 1. About the types of mock(guttural voice) and chuimsae In Park Bong-sul's Dong-pyon-je there are 18 different types of sori(voice) which are ; minunmock(pushing voice), bput-nunmock (out streching voice), kcut-nunmock(stopping of cutting voice), gguk-nunmock(off breaking voice), neryechinunmock(down striking voice), gurunnunmock(rolling voice), darinot-nunmock(bridge building voice), joladtenunmock, gagnhage nuluso nerinunmock(pressing strongly down dropping voice), gamnunmock(winding or coiling voice), batchimmock, sound of rolling tongue, gyojasung, sesung, bisung and agusung. In long Goun-jin's Seo-pyon-je there are 14 types of voice which are: minUlllroCk(pushing voice), bpet-nunmock(out stretching voice), hundnunmock(shaking, waving voice), ganghage dongulyeseo miro-alinunmock(rolling strongly pushing and up raising voice), batchimmock, kkacnunmock(cliffing voice), gammunmock(winding or coiling voice), hang-arimock(a jar shaped voice), pockakjilmock(hiccupping voice), seojatchim, kyojasung, hatacsung, and bisung.
2. About the common and different chuimsae between the two There are 9 types of chuimsae which are used by both of them, These are minunmock, bpet-nunmock, kcut-nunmack, gguk-nunmock, hundnunmock, batchimmock, gamnunmock, kyojasung, and bisung. And 15 types of chumisae are used differently. They are neryechinunmock, hang-arimock, gurununmock, seoJatchim, darinotnunmock, pokkacjilmock, joladtenunmock, kkacnunmock, ganghage nuluso nerinunmock(pressing strongly down dropping voice), ganghage dongulyeseo miro-alinunmock(rolling strongly pushing and up raising voice), voice of rolling tongue, hataksung, josinunmock, sesung and agusung.
3. About the types of rhythmical movements(melody) Park Bon-sul's sori has a broad variation of rhythmical movements and his sung-um(voical sound) has its characteristic of using 'sisung', a delicate and a fine voice, that which is as if the voice gets bursting and out popping at the top of a up going melody, as well as he uses 'tacsung'. Joung Goun-jin has a narrow melodic variation of voice and his vocal sound is characteristic of 'gidungsung' which sounds something like 'mongle mongle'. It is noticeable that he does not use 'sisung' but he mostly sings with 'tongsung' and 'umsung'.
4. About the 'Chanbub'(technic of singing) Park Bong-sul sings with a clear stopping and closing method and his style of chuimsae is characterized by simple and fine sound of 'sung-um', a curved from, which is also the distinctive sound of 'Don-pyon-je'. By Jong Goun-jin one can see that his voice and sound is deep and weighty using 'umsung'. His voice stretches out lengthy, and then the end of it becomes sleek and clean instead hanging down long which is the characteristic sound of 'Dong-pyon-je'. He is blending there with 'seo-peon-je's' melody of sori 'sung-um' singing in a well trained specious voice.
5. About ackjo Although Park Bogn-sul's Dong-pyon-je sori is a 'Peongwoojo' one can recognize that he modulates Dong-peon-je's chuimsae. And one can notice that although Joung Goun-jin's Seo-pyon-je sori is a 'Jinwooojo' he blends it with chuimsae of Dong-pyon-je and Seo-pyon-je as well.
As I examined the part of 'Samgochorye' from the Pansori 'Juck-buck-ga', which does not exist in Dong-peon-je, focusing the chuimsae of it, I came to that of above conclusion.