메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
신영어영문학회 신영어영문학 신영어영문학 제21집
발행연도
2002.2
수록면
93 - 104 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Most critics read “The Yellow Wallpaper” as a simple story of a woman driven mad by her virtual imprisonment. This article takes issue with the simplistic reading of the story as an autobiographical account of Gilman’s experience of madness. Here medical gaze disciplines the heroine through surveillance; this constant surveillance results in her paranoia. Discipline and surveillance also reinforces the Victorian viewpoint about the inferiority of women.
The protagonist’s behavior is entirely dictated by the rules of her all-knowing husband/doctor. Her superficial adaptation affirms her resignation to the limitations of traditional feminine role. On the other hand her madness represents resistance to the oppressive gender ideology. In objectifying herself as one of imaginary women in the yellow wallpaper the heroine can be freed from the physical and spiritual imprisonment. The fact that her husband faints at the end establishes the dramatic power of her new freedom. In the final scene madness becomes a kind of transcendent sanity.

목차

들어가는 말
여성과 훈육
저항적 자아의 추구
저항의 의미
인용문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-840-016410910