메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제42집
발행연도
2008.2
수록면
143 - 168 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is inquiry teaching-learning method in literary criticism. For this purpose, I studied communication process at the appreciation activity in the literary classroom. We have to change established procedure. It is not appropriate that simply reading good literary text. Understanding must certainly express and meaning through appreciation communicate to one receiving text.
At this point, critical teaching-learning is function strong mediation link that clear the air non-methodology of literary education. Of course method of literary education not have to technical and clinical level that get one's head above water contradiction of classroom. These significance of method is attribute to reflection power in literary criticism. So, critical teaching-learning function dynamic power that stimulate continuously critical debate culture. It must awake self reflection and self critique as one strong point of critical teachinglearning.
In addition to we attention to variation of literature curriculum. Good critical text reading is received in recent flow literary education. Critical education will strengthen increasing. Accordingly, this socialcultural stream significance of critical education is new task with literary teacher and learning reader. We investigate to Process of critical teaching-learning in more practical dimension.

목차

Ⅰ. 머리말 : 비평 교육의 현실과 고충
Ⅱ. 비평 교수-학습의 문학 교육적 효용
Ⅲ. 문학비평과 문학 수업의 유형학
Ⅳ. 맺음말 : 비평적 글쓰기의 확산을 위하여
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-016450720