李ㆍ敦派 樣式은 원래 中國 華北地方의 황량한 자연을 기반으로 李成(919-967)에서 비롯되어 郭熙 (약 1020-1090)와 같은 계승자들에 의해 완성된 북송의 산수화 전통이다. 이 글은 元代ㆍ郭派 畵風의 출현 배경, 원초 趙孟?를 통해 제시된 새로운 측면, 시대에 따른 전재 양상을 고찰하여, 北宋의 이ㆍ곽파 양식과 다른 원대 이ㆍ곽파 화풍의 특색과 회화사적 의의를 도출해 내고자 하였다. 元初 唐ㆍ宋의 회화양식이 추구된 文人畵壇의 復古主義와 이ㆍ곽파 화풍이 선호된 宮廷畵壇의 분위기는 이ㆍ곽파 화풍이 원대 다시 부각되는 중요한 기반이 되었다. 복고주의는 몽골족의 지배라는 정치적 상황에서 漢族 出身 文人畵家들의 이민족에 대한 저항과 무능했던 南宋에 대한 의식적인 거부에서 비롯된 것이다. 元初 궁정화단에서는 수도 정비사업의 일환으로 대규모 건설사업이 활발하였는데, 대화면의 산수도벽화에 적합한 이ㆍ곽파 화풍이 선호되었다. 원대 이ㆍ곽파 화풍의 시작은 원초 화단의 복고주의를 주도한 趙孟?(1254-1322)에서 비롯되었다. 그는 북송 이래 南宋, 金을 거치면서 변용된 이ㆍ곽파 화풍을 총대집성하는 한편, 唐ㆍ宋의 다양한 화풍을 결합하여 원대 이ㆍ곽파 화풍을 창출해 내었다. 이는 이후 많은 화가들에게 직간접적으로 영향을 끼쳤는데, 특히 浙江地域을 중심으로 이ㆍ곽파 화풍을 구사한 화가들이 다수 배출되는 데 중요한 원동력이 되었다. 원대 이ㆍ곽파 화풍은 화면의 특징에 따라 크게 두 시기로 나눌 수 있다. 중국 회화사상 14세기 중반을 전후해서 元四大家를 중심으로 한 강남 문인화단의 활동이 두드러지는데, 윈대 이ㆍ곽파 화풍 역시 이 시기를 기점으로 화풍상의 변모가 뚜렷하다. 14세기 초반에서 중반까지는 원초 조맹부에서 비롯된 寒林平遠山水 형식이 성행하였다. 近ㆍ中ㆍ遠景이 뚜렷한 三段構圖나 전경에 부각된 雅集을 연상시키는 듯한 인물 모티프는, 大觀的인 산수를 지향한 북송의 이ㆍ곽파 양식과 구별되는 원대 이ㆍ곽파 화풍의 특징이다. 14세기 중반에서 후반까지는 이전 시기에 성행한 한림평원산수 형식을 계승하는 한편, 당시 주도세력인 江南 文人畵壇의 동향에 부합하듯 笞點이나 垂直ㆍ水平的인 構圖, 巨碑的인 산봉우리 표현 등 새로운 경물 구성과 표현이 도입되었다. 이는 14세기 중반 경부터 董ㆍ巨樣式 및 巨碑的인 山水樣式이 성행한 당시 강남 문인화단의 분위기가 반영된 것으로 볼 수 있다. 원대 이ㆍ곽파 화풍은 북송의 이ㆍ곽파 양식을 바탕으로 하면서도, 당시 화단의 동향에 따라 거듭 변모하였음을 이 논고를 통해 살펴볼 수 있었다. 뿐만 아니라 원대 이ㆍ곽파 화풍은 원초부터 원말까지 시대를 통괄해 文人畵家, 宮廷畵家, 職業畵家 등 다양한 계층의 화가들에 의해 제작되었기 때문에 원대 회화의 전체적인 맥락을 살펴볼 수 있는 점에서도 중요한 회화사적 위치를 차지한다고 생각한다.
Li-Guo style (李ㆍ郭派 樣式) is a tradition of landscape painting of Northern Song that depicts the desolate landscapes of Huabei region (華北地方), China, which originally began by Li Cheng (李成, 919-967) and was completed by his followers such as Guo Xi (郭熙. c. 1020-1090). This paper examines Li-Guo style of the Yuan dynasty in terms of the background of its emergence. new aspects initiated by Zhao Mengfu (1254-1322). and chronological development. In the beginning of the Yuan dynasty, the prevalence of revivalism of Tang and Song styles among the literati painters and the inclination toward the Li-Guo style in the court provided a foundation for the rebirth of the Li-Guo style in this period. The protest of Chinese literati painters against the foreign invaders under the Mongol rule and their conscious rejection of the Southern Song style also prompted the revivalism. The revival of the Li-Guo style during the Yuan period was initiated by Zhao Mengfu, who also took the lead in revivalism. Based on the collection of Li-Guo style paintings through the Southern Song and [in dynasties, he created his own manner of Li-Guo style by combining diverse painting styles of the Tang and Song dynasties. His Li-Guo style inspired many later painters particularly in the Zhejiang province (浙江地域). Li-Guo style paintings of the Yuan dynasty could be divided in style into two groups, those from the first half of the 14th century and those from its latter half, The literati painters centering around the Four Great Masters from the Jiangnan region became prominent around the mid-14th century, and about this time, changes took place in the Li-Guo style paintings as well, The landscape type of wintry trees and level distance (寒林平遠山水) which began by Zhao Mengfu prevailed in the first half of the 14th century. Distinct features of the Li-Guo style painting in the Yuan period include the definite distinction of close, middle and distant views and the grouping of figures in the foreground that recalls the elegant gatherings (雅集). In the latter half of the 14th century, the landscape type of 'wintry trees in the level distance" continued, while a new visual vocabulary such as taidian (苔點). vertical and horizontal compositions, and monumental mountain peaks were introduced, which seem to correspond to the trend of literati painters from Jiangnan region. This is a reflection of the trend of literati artists' circle from Jiangnan where Tung Yuan and Chu Jan's style (董ㆍ巨樣式) and the monumental landscape style (巨碑的 山水樣式) were in fashion since the mid-14th century. This paper examined that while the Li-Guo style of Yuan is based on that of Northern Song, it was repeatedly transfigured according to the evolving currents of contemporaneous artists' circles. Furthermore, it is very significant to investigate the Li-Guo style paintings of the Yuan period in order to understand the whole context of paintings of Yuan, as the Li-Guo style of paintings were produced by different classes of painters such as literati, court and professional throughout the history of the Yuan dynasty.