메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 34호
발행연도
2007.12
수록면
373 - 405 (33page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper attempts to identify the aesthestic and historicity of Chungmuro road movie genre, which is consisted by two men and one woman's traveling narrative and image through the analysis of The Road to Sampo(1975, Lee Man-Hee), Declaration of Idiot(1983, Lee Jang-Ho), and Whale Hunting(1984, Bae Chang-Ho). For this project, firstly, this paper understands the abject sense and character of that genre as the abjection(Julia Kristeva) of Korean military dictatorship. So we can position the historicity of that genre as the abject of dictatorship, which is not subject nor object. Secondly, this paper analyses three text's narrative and image through 'family romance'(Sigmund Freud) and 'landscape'(Karatani Kojin). Consesquently, this paper suggests Chungmuro road movie genre's historicity as disillusion and revenge against dictatorship state, and transnational desire, that is differented from exploring new national identity of Hollywood road movie genre.

목차

1. 한국영화사의 무의식적 장르
2. 군사 독재의 비천한 스크린
3. 민족적 영화장르의 ‘가족 로망스’와 풍경의 정치학
4. 맺는 말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (11)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0