메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제15권 제3호
발행연도
2008.12
수록면
103 - 126 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates how input enhancement affects adult L2 learners' acquisition of the Korean modifier endings. Though the Korean modifier endings (‘-(으)ㄴ, -(으)ㄹ, -는, -던’) have high communication value, they usually do not attract L2 learners' attention. Textual enhancement was realized by giving participants two texts to read in which the target forms were typographically manipulated. Acquisition was assessed via an error correction task. The results of the study demonstrated that textual enhancement helps leaners acquire the target form. The group of textual enhancement have higher score than the other groups in acquiring grammatical forms. An important implication of the study is that if textual enhancement is carefully used in Korean teaching classroom, it helps learners acquire grammatical forms. In addition, some grammar forms cannot be acquired by using textual enhancement. For example, textual enhancement have no effects on the acquisition of the Korean modifier ending '-던'. Therefore, we needs to explore what forms can or cannot be acquired by textual enhancement in a certain environment.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 논의
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0