메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
19세기영어권문학회 19세기 영어권 문학 19세기 영어권 문학 제13권 1호
발행연도
2009.2
수록면
161 - 186 (26page)

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This psychoanalytic reading of Mary Shelley's Frankenstein: or the Modern Prometheus(1818) mainly focuses on the concept of ‘unheimlich' or ‘uncanny' effect of Sigmund Freud's in the novel with regard to narrative structures, gaze, and abject concept. English ‘uncanny' includes its opposite word ‘canny,' like German ‘unheimlich'(uncomfortable, uneasy, gloomy, dismal, ghostly) does the opposite ‘heimlich'(familiar, homely, cozy, intimate). The essential ambiguity and the fundamental ambivalence of ‘uncanny' can be discussed in the 3 different narrative levels of the explorer Walton, the scientist Victor, and failed creature Monster; and in the ‘objet a' in the dialectic interaction of gaze between Victor and Monster in the 3 visual primal scenes; and finally in the indeterminacy and uncertainty in the abject body of Monster intimidating the boundary between interior and exterior.
Walton, Victor and Monster, the main subjects in Frankenstein have the essential ambiguity and the fundamental ambivalence in the 3 levels: the narrative transference of desire in the different narrations; the visual sphere with the dialectic of eye and gaze; finally the obscure abject in in-between space of subject and object. The uncanny subject, the anonymous Monster is related with the rational scientist Victor Frankenstein or the modern explorer Robert Walton as his own identical double and the alter ego in the narrative level(Peter Brooks), in the visual level(Jacques Lacan), and in the abject bodily level(Julia Kristeva). The narrators in the text are interrelated in the narrative ‘transference' of desire, the seer and the object to be seen are intermixed each other in the sphere of dialectic of eye and ‘gaze', and finally the modern subject of self-identity and the absolute certainty is intermingled with the obscure and ambiguous subject, so called the ‘abject' Monster. The ambiguous monstrosity is the current condition of the modern Prometheus including the unconscious.

목차

1. 친밀하면서도 낯선 섬뜩함, 낯선 두려움
2. 서사적 욕망과 동일시의 주체들: 월튼, 빅터, 괴물
3. 응시의 친밀하고도 낯선 두려움: 빅터와 괴물
4. 안과 밖의 경계 교란에서 오는 공포: 비체로서의 괴물
5. 나가며
인용문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0