우리나라 산업부문의 전동기시장은 향후에도 지속적인 성장을 계속하여 2024년에는 11백만대에 이를 전망이다. 이는 최근 10년 동안의 증가세에 비해 다소 둔화된 추세이나 여전히 높은 잠재력을 가지고 있다. 만약 2003년부터 도입된 보조금제도 없이 기존 정책을 유지할 경우 고효율전동기의 달성가능한 최대시장보급률은 2015년을 기준으로 60~80% 수준이나 현재와 같은 보조금제도를 계속 시행할 경우에는 90~98% 수준으로 높아지게 된다. 이에 따라 보조금이 없는 경우 2015년의 절전잠재량은 8,338Gwh, 현재와 같은 수준의 보조금이 있을 경우 절전잠재량은 11,292 Gwh로 보조금 지급에 따른 추가 절전량은 2,954Gwh에 이르고 있다. 그러나 동 전망은 단순히 경제성과 시장확산함수를 통한 이론적인 분석일 뿐이다. 실제 고효율전동기는 1992년 국내 시판 이후 현재까지 불과 3% 내외가 보급된 것으로 추정되고 있다. 고효율전동기의 보급이 저조한 이유는 첫째, 전동기의 시장구조 때문에 발생하는 것으로 전동기시장은 최종소비자의 의지에 따라 고효율전동기를 선택할 수 없는 상실기회가 존재하기 때문이다. 둘째, 전동기의 규모에 따라 1개 공장에 적게는 수십대에서 많게는 수백, 수천대의 전동기가 있으나 이를 동시에 또는 모두 고효율로 교체하는 데에는 많은 부담이 따른다. 셋째, 고효율전동기의 초기투자비는 높은 반면, 고효율을 선택함으로써 발생하는 편익이 담보되지 않는 점이다. 이상의 장애요인을 극복하기 위하여 본 연구에서는 보조금제도와 최저효율제를 제안하였다. 최저효율제는 전동기 시장이 안고 있는 구조적 문제인 상실기회의 보완과 일정수준의 효율을 유지할 수 있도록 한다. 또한 리베이트 제도는 1차 수요자 및 최종수요자에 대한 초기투자비 부담을 덜어주는 효과가 있다. 현재 미국, 캐나다, 일본 등에서도 리베이트제도와 최저효율제를 동시에 시행하고 있다. 리베이트제도는 전력회사를 중심으로 1980년대에 도입되었고, 1990년대에는 국가차원의 규제 제도인 최저효율제를 각국이 도입한 것이다. 우리나라도 2003년부터 리베이트제도가 시행되었으며 최저효율제는 시행을 검토하는 단계이다. 특히 두 제도의 시행을 위해서는 다음과 같은 사항을 고려할 것을 제안하는 바이다. 첫째, 최저효율제의 도입에는 효율치의 상하한, 도입방법 및 도입시기 등에 대한 충분한 논의가 필요하다. 둘째, 현재의 보조금제도는 1차 수요자 중심으로 보완되어야 한다. 셋째, 각 정책에 대한 체계적인 평가체제 수립과 지원대상을 확대하여야 한다. 에너지절약 정책들은 기획 및 입안, 실행, 평가 그리고 평가결과에 따른 수정 등의 과정이 반복적으로 이루어져야 한다. 그러나 대부분의 정책들이 실행단계에서 그치고 있다. 여러 가지 문제가 있겠으나 본 연구에서는 평가 자료의 부족과 평가체계의 부재를 지적하고자 한다. 프로그램의 집행기관은 있으나 이를 체계적으로 평가할 수 있는 조직이 없기 때문에 평가에 필요한 자료도 생산되지 못하는 것이다. 그리고 모터시스템 자체의 고 효율화에만 정책을 집중할 것이 아니라 절전잠재력이 더 높은 것으로 알려진 인버터, 모터절전기 등에 대한 추가적인 지원방안도 지속적으로 강구되어야 할 것이다.
The market for industrial motor in Korea is expected to expand and reach 11-million units in the year 2024. Compared to the recent increase rate in the past ten years, this appears to indicate a trend of slowdown; however, the high potential for energy saving still exists. If the market maintains the current policy without applying subsidy policy adopted in 2003, the possible maximum diffusion rate of highly efficient motors would be between 60% and 80% in the year 2015; on the other hand, if the government chooses to proceed with the subsidy, the diffusion rate would increase up to 90~98%. Accordingly, without the subsidy policy, the potential saving in power would amount to 8,338Gwh, but if the current subsidy remains, the saving would approximately be 11,292Gwh, which implies additional saving of 2,954Gwh. This figure, however, is purely a result of a theoretical analysis based on economics and the theory of market penetration and diffusion. It is estimated in reality that merely around 3% of highly efficient motors have been put into use since they came into the domestic market in 1992. There are three reasons for the low rate of market diffusion of the highly efficient motors: First, owing to the structure of the motor market, final consumers have absolutely no control over selecting the highly efficient motor. The manufactures, who are not interested in the efficiency of the motors, are in charge of choosing the kind of motors, and the consumers have no choice, but to purchase the final products with mostly "inefficient" motors inserted. Second, it is highly burdensome for the manufacturers to replace, at once, all the motors into highly efficient motors. Third, the costly initial investment in highly efficient motors does not warrant relative profits. In order to overcome such obstacles, a study proposed rebate provision and minimum efficiency policy. The minimum efficiency policy explains methods of protecting opportunity loss caused by the market configuration and maintaining fixed level of efficiency. The rebate policy cuts down initial investment expenses from the first user as well as the end user. Currently the United States, Canada, and Japan are carrying out the rebate policy at the same time. In the 1980s, the rebate policy was mainly introduced by electric power companies whereas the minimum cost-efficiency policy, which has been regulated by a government, was established in the 1990s. Starting this year (2003), Korea has been operating the rebate policy, and the minimum efficiency policy is under investigation. To enforce both policies, the following details have to be considered: First, the organized induction process of efficiency and the adequate time for introduction must be discussed prior to bringing in the minimum cost-efficiency policy. Second, the current subsidy system should primarily center around the first user. Third, each policy should address the systematic evaluation and the extension in support. Energy saving measures should be repeatedly revised after the procedure: plans and schemes, practices, evaluations, and results of an evaluation. However, most policies stop their process at the execution stage. The study depicts lack of evaluation data and absence of evaluation system. Although there is an executive body, there aren't any organizations that could analytically evaluate the market. This causes failure of gathering required evaluative statistics. In addition, perhaps it is time to emphasize and to constantly support inverter and power-saving motor instead of concentrating on highly efficient matter inside the motor-system itself.
AI 요약
연구주제
연구배경
연구방법
연구결과
주요내용
목차
Ⅰ. 서언 Ⅱ. 전동기 현황 및 지원제도 Ⅲ. 연구방법 Ⅳ. 경제성 분석 및 시장보급률 전망 Ⅴ. 고효율유도전동기 보급 확대 방안 Ⅵ. 요약 및 결론 참고문헌 〈부록〉 MOTOR CHALLENGE PROGRAM 요약 ABSTRACT