메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
중국근현대사학회 중국근현대사연구 中國近現代史硏究 第 20輯
발행연도
2003.12
수록면
77 - 112 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This essay is prepared to study the history educations and the effects in People's Republic of China(PRC). Chinese state of PRC used the history educations as one of the main systems for nation-building. Chinese school teachers say that patriotism is a permanent subject of the history educations. This common sense has a problem, because the contents of the patriotism is always changed. The history educations of PRC also is changed.
In the early period of PRC the main concept of the history educations was the Socialist Revolution. It was just the mean of the national unification. After the open door of PRC, the 'pluralistic one-body(多元一體)' conception appered. The focus of the history educations of PRC was transformed from the class struggle to 'Zhonghua minzu(中華民族), nationalism.
After the open door of PRC, the history of 'minority nationalities' was descried as the Chinese history in the school history textbook. So the traditional China became bigger. This paper tiger is now the frame of the history educations of PRC. This concept is also applied to the paper money and films, for example the fifth set of Renminbi and the film of the Red River Valley.

목차

Ⅰ. 서론: ‘신중국’의 역사인식과 역사교육
Ⅱ. 개혁ㆍ개방 이전 중국의 역사교과서의 역사인식
Ⅲ. 개혁ㆍ개방 이후 중국 역사교과서의 역사인식
Ⅳ. ‘신중국’ 역사교육의 효과 분석
Ⅴ. 결론: 중국의 국민국가와 역사교육

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-912-018644159