메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
송영빈 (이화여자대학교)
저널정보
한국사전학회 한국사전학 한국사전학 제13호
발행연도
2009.4
수록면
30 - 47 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper is the first analysis and assessment of the 1023 basic vocabulary words which will be used in the 2007 revised high school Japanese education. The main points are; firstly, to examine whether the current 1023 high school Japanese educational basic vocabulary items are satisfactory enough to learn Japanese in comparison with other foreign language's basic vocabulary coverage. Secondly, to analyze the features of the 1023 basic vocabulary words when compared with the Japanese basic vocabulary list from the part of speech and semantic field viewpoints.
The results are; in the case of Japanese, which has a low basic vocabulary coverage compared to other foreign languages, 1023 words are vastly insufficient in number, and in the case of the part of speech, it is shown that verbs are insufficient and there are more adjectives and interjections when compared with the Japanese basic vocabulary list. Also, in the case of the semantic field, vocabulary items that belong to fields such as 'instrument' and 'product' appear frequently, so it can be pointed out that there is room for improvement.

목차

1. 논의의 목적과 배경
2. 일본어에서의 기본어휘 연구
3. 점유율에서 본 개정목록의 어휘
4. 품사 및 의미분야에서 본 개정목록의 특징과 문제점
5. 앞으로의 제안
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-703-018653493