메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제31집
발행연도
2004.12
수록면
297 - 318 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of this study is to classify the vocabulary in communication based on text functions and to define the direction of the vocabulary instruction in Korean education. It is necessary to understand the objective meaning structure and external situation of the text based on communication. Of all things, the vocabulary is a fundamental element to convey the main concepts. And the demonstrative pronouns, conjunctors, pragmatic particles etc acted as cohesive marker at the entire hierarchy of the text. Additionally the vocabulary can convey the information on communication participants and situational context. The direction of the vocabulary teaching with this function of the vocabulary is as follows. A) In selecting the vocabulary for instruction, the social-cultural meaning is considered to be important. B) In teaching the vocabulary meaning, the situational context meaning as well as the orthographic meaning is focused. C) In teaching the vocabulary, it is important to teach the meaning relation of various vocabularies than to teach the vocabulary apart. (D) In teaching the markers, the concrete and systematic teaching process should be taken.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-700-002552681