본 논문은 김수영이 시의 현대성으로 이해한 고통, 불쾌, 죽음의식에서 김수영이 현대성을 어떤 저항의 실천으로 이루어나갔는가를 벌레 모티프를 통해 살펴보았다. 먼저 주체의 분신화 분열화의 과정, 두 번째는 주체-벌레-타자라는 중층구조를 가지고 살폈다. 부르주아 이데올로기가 이미 모든 목적적 행위들로 팽만해 있을 때 문학 언어는 이데올로기에 전면적인 부정을 시도하기보다 ‘유희적 부정’을 통한 방식들, 이를테면 추문, 추함, 불쾌, 불가능의 방식으로 시적현대성을 이룩하려 한다. 이것은 아이러니의 방식이기도 하며 현대성(부정성)을 이룩해가는 방법적 전유일 수 있다. 김수영 시에서 벌레들은 왜소화된 병리적 개인, 내지는 시인의 무력감을 자각하고 자기부정에 이르게 하는 절대적 부정의식과 연관되어 있다. 거미, 이, 풍뎅이, 나비, 파리 등은 뒤틀리고 흉측한 시인 육체의 분신이며 이중화된 타자로서의 자신이기도 하다. 그것은 전근대/근대, 아내/나, 후진성/문명근대성 사이의 균열의 파열음으로 ‘비애’, ‘설움’, ‘치욕’의 한 형상으로 육체화된다. 벌레 모티프는 단순히 고립과 단절, 도피와 신경증의 상징이기도 하지만 동시에 현실의 ‘치욕’을 드러내고 치욕을 비애와 고독, 다시 ‘여유’(풍자적 거리)와 ‘역사의식’으로 승화시키는 고양을 가능하게 하기도 한다. 그래서 김수영 시에서 벌레는 ‘유희적 부정’을 통해 전복되고 풍자의 대상이 되기도 한다. 현대 사회에서 ‘몸’은 자아의 타자성을 발견하는 단적인 장소이다. 자아의 내면에 억압되거나 숨겨진 타자를 발견하는 곳이다. 김수영은 현대의 기괴한 변형과 모순과 불안정함을 ‘독’을 지닌 작은 곤충(거미, 이, 파리), 혹은 죽었거나 죽게 될 곤충(나비, 하루살이)의 모습으로 치환하고 죽음의식, 부정의 방식을 극대화하고자 한다. 그렇게 함으로써 오히려 죽음을 초월하고 시적 구원에 이르고자 하는 역설을 시도한다. 역설의 방법적 전유가 바로 김수영 시의 또 다른 미적 근대성이라 할 수 있다.
This study investigated how Kim Su Young used the motif of insects to fight agony, uneasiness and death, which he understood as the natures of modernity. Whenever the bourgeois ideology dominates all values of human life, the literary language tends to take different ways to achieve the poetic modernity by means of ‘amusing denial’, e.g. sarcasm, disgust, uneasiness, nonsense, etc rather than directly denying and challenging the ideology. This is the way how irony works as well as how the modernity (or the spirit of denial) is achieved. In his works, insects have to with mentally stunted human beings and even represent the sense of absolute denial leading to the poet’s helplessness and self-denial. Creatures such as spiders, lice, gold beetles, butterflies and flies are parts of the writer’s ugly and disgusting body and sometimes himself as otherness. The conflicts between pre-modernism and modernism, him and his wife, wilderness and civilization are embodied in the form of ‘sadness’, ‘grief’ and ‘shame. The motif of insects does not only represent isolation, separation, escape and psychological disorders, but also contributes to disclosing the disgrace in reality and sublimating it into sadness, loneliness, sarcasm and ultimately historical awakening. The insects reflected in Kim Su Young’s poems are totally disintegrated and sarcastically narrated through ‘amusing denial’. ‘Body’ is where otherness is found in the modern era. It is the space where the otherness repressed or hidden in the ego exists. Kim Su Young represented the bizarre, contradictory and unstable aspects of the modern era by describing the vulnerable lives of tiny poisonous creatures and dying or dead insects. He intended to maximize the feel of death and the way of denial as a result. It is ironically, however, the way that he attempted to transcend death and to reach the poetic redemption. The use of irony is one of the features of Kim Su Young’s aesthetic modernity.