메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사실학회 역사와실학 歷史와實學 第39輯
발행연도
2009.9
수록면
177 - 202 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Cultural History of Korea, will be taken a lesson in regular curriculum from 2012, was a course of cultural history focusing on an ideology of Korea.
As a tentative plan was changed, however, the subject inclines to show a similarity with Korean History of previous 10 grades.
Accordingly, teachers need to consider teaching how cultural history of Korea differs from Korean History and how ideological history of Korean.
Fundamentally, Religious and Ideological history in a part of History Education are very difficult parts. Then I think that teachers need to their considerable effort that strives to study motive and to build historical thinking power toward students
According to teacher Yoo, Pil-Jo's method for easily access of religious and ideological history, finding the matters in the present, explaining on Buddhism and Confucianism, political and social history in detail or relation, accessing through life of people at that time are shown as methods.
Ideological history is easily method that understanding of questions such as 'how they recognized their position in the past society?' how instruction in their life is related to ideology?

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 기존 교과서의 사상사 내용에 대한 분석 비교
Ⅲ. 『한국 문화사』 시안의 사상사 교수-학습 내용 분석
Ⅳ. 사상사에서의 수업 방법
Ⅴ. 맺음말
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-905-018931769