메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
문지영 최상헌 (중앙대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第25卷 第11號
발행연도
2009.11
수록면
61 - 68 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Due to overpopulation in urban areas, the development of underground space has become essential. The greatest change caused by the development of underground space was the development of the means of transportation. In particular, subway has been the best solution to solve a traffic problem in metropolitan cities and overcome the limitation in the use of land. In the process of fast and excessive development, however, quantitative aspect has only been emphasized, ignoring citizens' needs and demands. In other words, most subway development projects have been promoted in terms of traffic management, engineering and finance only without considering subway users' behavior and psychological state. In fact, many subway users experience a sense of closeness and anxiety. In particular, it's difficult for them to have basic understanding of the overall underground space.
Therefore, this research has attempted to analyze the spatial-cognitive characteristics of subway station buildings, discover the factors that can enhance spatial awareness and amenities. And this research suggest them as basic data to improve the quality of environment in terms of aesthetics as well as function.

목차

Abstract
1. 서론
2. 지하공간으로서의 도시 지하철 역사
3. 지하철 역사와 공간인지적 특성
4. 사례조사 및 분석
5. 지하철 역사의 공간인지특성을 고려한 미적 지각요소의 제안
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-019107368