메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
김철주 (성균관대학교) 유성열 (성균관대학교) 조태식 (성균관대학교)
저널정보
한국철도학회 한국철도학회 학술발표대회논문집 한국철도학회 2009년도 추계학술대회논문집
발행연도
2009.11
수록면
3,109 - 3,115 (7page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The HEMU-400X is a new national model of an ultra high speed electric commuter tat is currently under development. An unit of its propulsion system consists of 4 inverters and 3 converters to provide about 410㎾ power to the motor. And this unit is in need of cooling to keep the enclosed power semi-conductors within their allowed temperature limits at around 100 ℃, and the estimated cooling loads are about 40kW. From the paper studies on cooling units, it was known that most countries including Europe and Japan adopt water cooling systems to evacuate heat from their propulsion units, and we have the same kinds of interest on these cooling problems. In general, a water cooling system consists of the two essential parts, one is a cooling plate on the surface of which IGBTs are to be attached and the other is a radiator with a matrix of a flat tube-louver fins heat exchanger which is to radiate the heat to the environment air flow. The present study is focused on the procedures of design to optimize the cooling plate and the most of the results were based on the analysis of flows of working fluid and heat.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 냉각판 설계
3. 열유동 해석
4. 결론
감사의 글
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-326-019166138