이 논문 「전설의 기호-가쓰시카 호쿠사이(葛飾北齋), <수박도(西瓜圖)와 칠석(七夕)」에서는 막부 말기의 우키요에 화가인 가쓰시카 호쿠사이가 그린 〈수박도〉라는 작품을 다루었다. 현재 궁내청 산노마루 쇼조칸(三の丸尙藏館)에 소장되어 있는 이 작품은 모티프인 수박의 조금 이상하게 보이는 모습과 그 구도로 인해 지금까지 호쿠사이라는 화가가 지닌 독특 기묘한 발상(奇想性)을 잘 드러내 보여주는 사례로서 많은 연구자들에 의해 거듭 평가되어 왔다. 그러나 그와 같은 “기발한 착상의 명품”이라는 평가는 이 그림의 화면 속에 “北齋”라는 이름이 분명히 드러나 있기 때문에 가능한 것으로서 만일 그와 같은 서명이 없었다면 그런 평가가 반복되며 이루어질 수 있었을까 하는 데에 대해서 필자 자신은 의문을 품고 있다. 야채와 과일을 그런 회화 작품은 동양화에서는 항상 ‘蔬果圖’ 라는 이름으로 불려왔으며 이른바 ‘花烏畵’ 의 범주에 들어가는 것으로 규정되어 왔다. 그렇지만 호쿠사이의 〈수박도〉는 박진감 있는 사실적 아름다움으로 인해 ‘靜物畵’ 적인 아름다움을 보여주며 한편으로는 전통 적인 ‘소과도’ 외는 전혀 다른 신비롭기까지 한 구도를 통해 감상자에게 의외성을 안겨주고 있다. 원래 동양화의 ‘화조화’ 에서는 어떤 생물이나 식물을 그릴 때에는 그 사물이 지니고 있는 ‘의미’ (특히 길상적인 의미)를 상징적으로 유도하는, 이른바 우의와 비유라는 장치가 전통적으로 이루어져 왔다. 이러한 ‘장치’ 를 염두에 두고 호쿠사이의 〈수박도〉를 다시 한번 자세히 검토하면 실은 거기에 그려져 있는 수박 자체에 어떤 의미가 감추어져 있는 것은 아닌가 하는 의문이 떠오르게 된다. 필자는 호쿠사이의 명품 중의 명품으로 일컬어지고 있는〈수박도〉에 담긴 수수께끼를 풀기 위해 우선 이번에 동시대의 화가인 사카이 호이치(酒井抱一)가 그린 〈칠석도(七夕圖)와〈깃 코덴도(乞功圖)등 연중행사 그림을 방증 자료로 사용하였다. 그리고 그에 덧붙여 연중행사 그림이 에도시대에 들어 ‘기호화’ 된 경위를 밝히고자함으로서 실은 호쿠사이가 그린 〈수박도〉가 단순한 ‘소과도’ 가 아니라 일종의 ‘미타테 깃코덴도(見立功奠圖)’ 라는 풍속화이며 나아가 견우성와 직녀성 두 별을 둘러싼 사랑의 전설, 이른바 ‘은하수의 전설’ 도 나타내고 있는 ‘모노가타리에(物語繪)’ 이기도 하다는 사실을 발견하게 되었다. 단순한 소과도로 보아온 한 점의 ‘사실적인’ 그림을 통해, 시공을 초월해 나타나고 있는 에도 시대 사람들의 우주관, 그것을 만나보게 되는 감격을 독자들과 함께 나누고자 한다.
During the last years of his life, Katsushika Hokusai (1760-1849), the most well known ukiyoe artist of the late Edo period, left us an original painting entitled Watermelon, now in the collection of the Imperial Household Agency. Over the years numerous researchers have assessed the unusual shape and composition of the watermelon in the painting as striking evidence of Hokusai' s originality. However, I question whether this repeated assessment would have been made if Hokusai had not included his signature, which is clearly evident in the painting. Eastern paintings of vegetables and fruit are commonly known as "vegetable drawings" (sosai-zu) and are considered as belonging to the broad category of flower-and-bird pictures. With a style far removed from that of traditional vegetable drawings, however, Hokusai' s Watermelon evokes among viewers a feeling contrary to what they might have expected from such a painting. Eastern flower-and-bird paintings traditionally have something in them that allows a hidden meaning to be drawn out from animals or plants depicted. Similarly, we need to investigate whether or not the watermelon in Hokusai's painting-considering the unexpectedness of its style-is imbued with a hidden meaning. To corroborate my interpretation of Watermelon, I have made use of the painting entitled Tanabata by H?itsu (1761-1828). H?itsu's painting is not a portrayal of the modem-day Japanese celebration known as Tanabata, or Star Festival, but rather depicts Tanbata s predecessor, Kikkoden, a ceremony earned out by the imperial court beginning in the eighth century, which in tum had its origins in early China. Kikkoden combined astrology with the romance of the Milky Way-the love story of the Herdsman (in Japanese tradition, the star Altair in the constellation Aquila) and the Weaver (the star Vega in the constellation Lyra). Japanese paintings entitled Kikkoden are usually genre paintings portraying the full year s worth of ceremonies; it was tacitly understood from early times that depictions of the Kikkoden or Tanabata festivals within these paintings would show a scene from the seventh lunar month, when these festivals were held. In H?itsu' s Tanabata, however, human figures, ordinarily found in genre paintings, are missing. Only string given in offering and a basin filled with water-two items symbolic of the climax of Kikkoden-are depicted. By extracting these two motifs from Kikkoden, H?itsu turns them into symbols for the ceremony. When Hokusai' s Watermelon is viewed once again, this time in light of this understanding of H?itsu' s work, the congruence between the two paintings is striking, Since watermelons were in early China and Japan an important item given as an offering during Kikkoden, the watermelon half and the long, thin rind in Hokusai' s painting can be seen as corresponding exactly to H?itsu' s basin and string. Further, we can discover of a bit of the romanticism involved in how the Japanese, inheritors of the romance of the Milky Way story from China, have since the time of the Man' y?sbu "borrowed" the heroes of that story in their own love poetry. Essentially, then, Hokusai' s Watermelon is a genre painting in which Kikkoden is represented by a watermelon, and is a narrative painting of the romance of the Milky Way.
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연구주제
연구배경
연구방법
연구결과
주요내용
목차
Ⅰ. 호쿠사이의 〈수박도〉에 담긴 수수께끼 Ⅱ. 축제의 행사와 전설 Ⅲ. 전설의 기호 참고문헌 국문초록 ABSTRACT