메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이한영 (계명대학교) 조범래 (계명대학교) 허대홍 (계명대학교) 김태준 (계명대학교) 조용재 (계명대학교) 허만대 (평화발레오)
저널정보
한국트라이볼로지학회 한국트라이볼로지학회 학술대회 한국윤활학회 2005년도 제40회 춘계학술대회 및 자동차 트라이볼로지 국제심포지움
발행연도
2005.6
수록면
22 - 27 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (8)

초록· 키워드

오류제보하기
In order to investigate the wear properties of the friction bushing materials for clutch system of automobile. plate-on-disc type wear test have been conducted for three different types of composites reinforced by grass fiber. mineral fiber and mullite at several test conditions. In this paper. the friction properties of three different types of composites have been analyzed. Grass fiber reinforced composite exhibits lower friction coefficient, even though it maintains the friction coefficient stably under all test condition. It aseems to be due to the lubricity of grass fiber. On the contrary, the friction coefficient of mineral fiber reinforced composite exhibits unstable even though it shows high friction coefficient. The friction coefficient of mullite reinforced composite lies between these of grass fiber and mineral fiber reinforced composite. However deviation and amplitude of friction coefficient at a high temperature of 100℃ increases due to the formation of composite film transferred on counter surface.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 실험방법
3. 시험결과 및 고찰
4. 결론
5. 참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-551-002343861