메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Kim Yu-Jin (공주대학교) Bae Jin-Ah (공주대학교) Jeon Byeong-Ho (공주대학교)
저널정보
한국디자인학회 Archives of Design Research 디자인학연구 통권 제88호(Vol.23 No.2)
발행연도
2010.3
수록면
37 - 49 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this paper, we used eye tracking methodologies to investigate students’ visual perceptions of lectures using 3D real-time virtual studio technology. For measuring learning performance, we also gave the students multiple-choice paper quizzes at the end of the lectures. Three virtual lectures were created with different types of lecture materials (textcentered, image-centered, and lecturer-centered) and 3D virtual sets (classroom, cyberspace, and lecture-theme space). Through analyzing students’ eye movements in viewing still and moving scenes of the virtual lectures, we found that layouts and movements of design elements on lecture screens significantly influenced students’ scanpaths and areas of interest (AOIs). Lecture material types affected the learning performance of students, particularly those who had little prior knowledge of the lecture content, while 3D virtual sets had no effect due to students’ inattention to the virtual background areas. We discuss effective ways to develop virtual lectures and design lecture screens for better presentation of lecture content and higher learning performance.

목차

Abstract
1. Introduction
2. Related Work
3. Hypotheses
4. Experiment
5. Results
6. Conclusions
Acknowledgments
References

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-658-003391449