메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이금희 (상지대학교)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아시아문화학회 국제학술대회 발표자료집 東北亞細亞文化學會 第20次 國際學術大會
발행연도
2010.5
수록면
57 - 60 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is focused on Gasa works, 〈Kwandongbyulgok〉 by Songgang(Jung, Chul), 〈Taepyongsa〉 and 〈Sunsangtan〉 by Nogye(Park, In-Ro), which were written in the front and in the rear of Japanese Invasion of Korea in 1592. The king who appears in those three literatures is the same character, Sunjo. However, the status of the king in each literature is described differently according to works.
1) The king in 〈Kwandongbyulgok〉 seems to have an absolute power and to be a dispensator. Most of all, the king in this work seems to be a man who has the original power within the territory. The king in this work is not conscious of Chinese emperor.
2) The king in 〈Taepyongsa〉 is described not as an absolute authority or a dispensator but as an powerless being who is expelled by Japanese soldiers. Moreover, the king of Chosun appears co-existing being with Chinese emperor even within its territory not as an independent being. In conclusion, the king is treated in a new way.
3) The King in 〈Sunsangtan〉 is described as 'the object of tears and protection'.

목차

1. 서론
2. 독립적 존재로서의 시혜자 - 〈관동별곡〉
3. 중국 천자와 공존 및 與君同樂 - 〈태평사〉
4. 보호의 대상 - 〈선상탄〉
5. 결론
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-910-003000597