메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국형사법무정책연구원 형사정책연구 형사정책연구 통권 제49호
발행연도
2002.3
수록면
123 - 148 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The noticed disposition was originally introduced to guarantee government revenue through prompt and rapid procedure for criminals related to nation's finance like government monoply and tax. Later it became applied to criminals violating the Inmmigration Control law, recently applied to traffic and minor offences thatoften happen and are in low degree of social blame, therefore it has been recognized as an issue of decriminalization.
This may be a system that can accomplish its goals of recovery of right infringment, oppressing recurrence for ones who are in charge of investigation and prosecution, being free from criminal punishment through pompt and easy procesure for offenders.
Despite of the purposes of this system, it has lots of problems. Recently the issue is the problem of redemption against right infringment.
Under the name of decriminalization it is done by the executive not by judicial authorities, which has rather criminal character, and the offenders are enforced to accept the penalty without any objection in order to avoid prosecution. Also the offenders who are disobedient against this penalty are transferred to be in prosecution without filtration, which is giving up decriminalization.
It adds the seriousness because there are few means of redemption and fighting against it, despite it is the punishment usually used by the executive, the direct act causing right infringment, but focused on the simplization of punishment and guaranteeing effectiveness of executive authority, which is different from the original goals of this system.
It was introduced to reduce the excessive works of judicial authorities, to simplify the punish procedure and to achieve the executive goals promptly and easily. It may be effective on some parts of its operation but we overlook the procedure for redemption or the ways for objection against this, and the symplified procedures, which is different from the original goals ofthis system.
There are some problems, whether it is reasonable to transfer this power from the judicial authorities to the executives, shaking the idea of "seperate and balance".
These problems stem from the situation in which we just accepted its skillful parts of punishment but not accepted redemption for infringment or objection procedures when “W arnung mit Bußgeld" in Germany was introduced to our country. Therefore it became powerful means of punishment having semi-judicial effectiveness against offenders and it is done not by judicial authorities but by the executive. There is strong need to study on "Warnung" in Germany, especiallyto accept the system("W arnung ohne Bußgeld") positively.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 교통범죄의 의의 및 실태
Ⅲ. 교통범죄의 비범죄화
Ⅳ. 통고처분제도
Ⅴ. 독일의 경고제도
Ⅵ. 맺음말

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (2)

  • 대법원 1962. 1. 31. 선고 4294행상40 판결

    성질상으로는 행정처분이라 하여도 그것이 전부 행정소송의 대상으로 취소변경을 소구할 수 있는 것은 아니며 형사절차에 관한 행위의 옳고 그른 것은 형사소송법규에 의하여서만 다툴 수 있고 행정소송의 대상이 될 수 없는 것인 바, 조세범처벌절차법에 의한 통고처분은 그 처분을 받은 자가 통고취지를 이행하지 아니한 때에는 세무관서의 선발에 의하여 형

    자세히 보기
  • 대법원 1995. 6. 29. 선고 95누4674 판결

    도로교통법 제118조에서 규정하는 경찰서장의 통고처분은 행정소송의 대상이되는 행정처분이 아니므로 그 처분의 취소를 구하는 소송은 부적법하고, 도로교통법상의 통고처분을 받은 자가 그 처분에 대하여 이의가 있는 경우에는 통고처분에 따른 범칙금의 납부를 이행하지 아니함으로써 경찰서장의 즉결심판청구에 의하여 법원의 심판을 받을 수 있게 될 뿐

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-364-003957604