메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
김미경 (Artechbloom 인터랙티브 아트) 박소영 (홍익대학교)
저널정보
한국디자인학회 한국디자인학회 국제학술대회 논문집 한국디자인학회 2010 디자인통합 국제학술대회 논문집
발행연도
2010.10
수록면
452 - 455 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
New media art in the digital age has been transfigured the user's identity into a participant rather than spectators by the introduction of a computing system. The systemic interface algorithm design for effective emotional interaction became essential elements in the interactive art which grafts the audience's active participation-oriented needs most ideally. This study aims to promote more effective emotional interaction than existing thing and intend to systemic interface algorithm design by increasing understanding about possibility of classification of the type of interface of interactive art by Input module elements which was considered in this study and to materialize the type of Input module elements into reconciliation and distance base focusing on input module elements among the interface components of interactive art. To achieve this goal, Input module elements were classified by visual exposure of Input device and whether or not the manipulation related direct or indirect description and physical distance of input module and Output. Consequently, it was confirmed that the interface of interactive art can be classified into four mutual independent types of perception and all-in-one, perception and removable, non-recognition and all-in-one, non-cognitive and removable based on analysis of Input elements type, and it was drawn that the interface type selects the interactive art randomly which are coincide with the classification standard of this study, and there was the close relationship between each interface type and interactive art type through the interface classification. The future research topic will be the analysis of Output type as the biggest component of the interface, and relationship of four interface types and affordance which were classified in this study.

목차

abstract
1. 서론
2. 인터랙티브 아트 인터페이스 구성요소로서의 입력 모듈
3. 인터랙티브 아트 인터페이스의 입력 모듈의 유형 분류
4. 인터랙티브 아트 인터페이스 입력 모듈 유형에 근거한 인터랙티브 아트 인터페이스 유형 분석
5. 결론

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-658-004016576