21세기는 글로벌 시대로서 세계 각 국가가 국가 간 장벽을 허물고 하나의 공동체적인 시스템을 구축해 가고 있다. 이 연구는 지역사회의 세계화, 지방자치단체의 세계화라는 측면에서 중구의 사례를 중심으로 하여 연구를 수행하였다. 중구는 서울특별시의 중심에 위치하고 있으며, 이러한 지리적 강점을 활용하여 동북아시아는 물론 세계의 중심적인 비즈니스 허브로 육성해야 한다는 점에서 다음의 내용들을 제안하고자 한다. 첫째, 국제시설 업무단지를 중심으로 국제금융관광 허브의 도시기반을 조성해야 한다. 특히, 남산 및 한국의 전통 문화와 연계한 명동, 남대문, 동대문은 관광특구를 함께 고려한 지역으로 특화시켜야 한다. 둘째, 도심의 세계화를 위하여 컨벤션 문화의 특화가 필요하다. 이러한 전문 컨벤션센터의 건립은 타 지역의 숙박시설이나 주변 환경의 편리성으로 인하여 대외적인 경쟁력을 확보할 수 있을 것이다. 셋째, 서울시 중구는 600년 조선시대의 역사의 숨결이 많이 남아 있는 곳이므로 한국의 전통문화와 함께 새로운 관광명소의 지속적인 개발도 필요하다. 넷째, 서울시 중구는 한 지역에 2개의 관광특구가 지정되어 있는 곳이므로 특히, 의류와 음식으로 특화된 현재의 관광특구를 중구 내의 다른 시설과 연계하여 전략을 수립한다면 국제도시로서의 시너지 효과를 창출할 수 있을 것이다. 이러한 다양한 환경요소들이 경쟁력을 갖추기 위해서는 지방자치 단체장의 리더십이 매우 중요하다. 또한 세계화 지역으로 특화되어 국제도시 환경에 맞게 제도적ㆍ법률적 제도 개선이 필요하다.
In the twenty-first centuries, every nations and states break up their national borders, and make global community systems. And, throughout the WTO and GATT system, they make dynamic inter-relationship such as economy, culture, society and so on. In order to becoming advanced nation in the field of globalization, we have to activate local government and community's international exchange. This study has focused on Chung-gu's globalization in Seoul, Korea. In order to concentrating, this study has narrow view-point on local government, especially Chung-gu. Chung-gu is the landmark of globalization of korean local government. To achieve successful globalization of local government, I propose four suggestions. First, we have to make financial and tour hub system, and focus on international business housing complex. The Chung-gu has geographical advantages owing to centered position in Seoul. The reallocation of spaces and redevelopment of center areas, Chung-gu achieves internationalization of exchange easily. Second, to make globalized central area, it must develop convention culture. The Chung-gu already has infrastructures for the domestic convention and the international convention. Also airport facilities, subway systems, tour fundamentals are well composed in systematically. A lot of motels and hotels were built and many traditional houses were preserved well. Third, it has to develop and remodel korean traditional houses and momentos. Every tourist and visitor always visits these sites. So, to become the center of international tourism, Chung-gu have to give every effort to preserve these resources. Fourth, the Chung-gu is the only one local site which have two special tourism district appointed by central government. Specialized food and clothes are the most popular goods for tourists, visitors, and foreign businessman. So it will compose these factors systematically, thus the synergy effect will be made naturally.