메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김선정 (계명대학교)
저널정보
계명대학교 인문과학연구소 동서인문학 인문학연구 제43권
발행연도
2010.6
수록면
65 - 90 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of this paper is to find a way to teach Korean language to foreigners by applying the concepts of language universals and parameters. The concepts such as “language universals” and “parameters” are theoretically considered with the framework of Universal Grammar(Chomsky & Halle, 1968). The term “markedness” is closely related to “naturalness”. “Marked ones” are less natural and “unmarked ones” are natural. That is, generally speaking, “marked ones” are less frequently used, while “unmarked ones” are more frequently used. For instance, voiced plosives are more marked, when compared to voiceless plosives. It can be said that Korean neutralisation in the final syllable and consonant assimilation are regarded as “markedness”. These processes are not found in many languages. This means that it takes more time and effort for foreigners to learn these processes and many errors are made by students. Therefore, it may be useful to find language universals and parameters of Korean and other target languages, and use them in the field of Korean language education.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 보편성과 유표성을 통한 언어 교육
Ⅲ. 음운론의 보편적 성격과 유형
Ⅳ. 한국어 교육에의 적용
Ⅴ. 결론
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-051-004436111