본 논문에서는 전북 완주 모악산 대원사 대웅전에 봉안된 목조불상의 제작시기와 조각승을 추정하였다. 대웅전에는 석가불을 중심으로 아미타불과 약사불로 구성된 목조삼세불좌상이 봉안되어 있다. 석가불은 높이가 127cm, 무릎 너비가 91.0cm인 중대형불상이다. 바깥쪽에 걸친 대의자락은 석가불이 오른쪽 어깨에서 복부까지 내려와 완만한 U자형을, 약사불이 한쪽 끝이 뾰족한 형태이다. 나머지 대의자락은 두 겹으로 접혀 오른쪽 어깨에 비스듬히 걸친 후, 팔꿈치와 배를 지나 왼쪽 어깨로 넘어간다. 하반신을 덮은 대의자락은 복부에서 오른쪽으로 몇 가닥 완만하게 펼쳐져 있다. 특히, 왼쪽 무릎을 감싸고 있는 소매 자락은 17세기 후반 활동한 색난이 만든 불상과 유사하지만, 왼쪽 측면이 나뭇잎 모양으로 날카롭게 처리되어 차이가 난다. 세 구의 불상은 구부린 손가락 사이에 작은 구슬 하나 또는 두 개를 표현하였다. 사찰에 소장된 대웅전 불상 조성발원문은 조성연대와 연화질 등이 없고, 시주자만 언급되어 있어 별지에 작성된 앞부분이 없어진 것으로 보인다. 조성발원문에 언급된 시주자는 313명으로, 그 가운데 스님은 80명이다. 이 스님들을 같은 사찰에 봉안된 1688년에 제작한 명부전 불상에서 발견된 조성발원문과 비교하면, 두 개의 불상 제작에 모두 참여한 스님은 쌍옥 밖에 없다. 그리고 이 스님들의 활동을 17세기 중?후반 전주와 완주 일대 사찰에 남아있는 문헌기록과 비교해 보면, 80명 가운데 19명은 1630년대-1650년대 불상과 범종 제작 등에 시주자로 언급되어 있다. 목조불상의 바닥과 대좌 제작에 사용한 소나무는 수피부가 남아있지 않지만, 아미타불은 1580년-1662년, 약사불은 1590년-1666년 등의 연륜이 남아있어 삼세불의 연대기는 1580년-1666년으로, 충북 영동 영국사 대웅전 건물의 연대기와 중첩된다. 따라서 불상을 만든 나무는 1666년 이후에 벌채되었음을 연륜분석을 통해 알 수 있다. 대원사 대웅전 불상은 얼굴의 인상, 착의법, 승각기 상단 처리, 손가락 사이의 작은 구슬 표현 등이 조각승 희감이 제작한 1661년 전남 강진 무위사 목조지장보살좌상과 1666년 전북 군산 불주사 목조아이타여래좌상과 유사하다. 또한 충남 공주 신원사 극락전과 명부전 불상, 경남 통영 안정사 불상과 대의 처리와 승각기 표현 등이 비슷하다. 17세기 중?후반에 활동한 회감은 같은 시기에 활동한 조각승 운혜, 색난, 단응, 승호 등이 조성한 불상과 많은 차이가 있다. 따라서 완주 대원사 대웅전 목조불상은 1670년을 전후한 시기에 조각승 회감과 그 계보에 속하는 스님이 제작한 것으로 추정된다.
This study entails the estimated construction time of the scuptures in in Daewon-sa, Moak san, Jeon-book. In its main hall, DaewongJeon, Sakyamuni centers in the middle as the Amitabha and the Bhechadjaguru sit on its both sides. Sakyamuni is 127cm tall and 91cm from its one knee to another. This is considered as one of the mid-range to a large size in its volume and size. The garment Sakyamuni is sculpted to be wearing hangs loosely from its right shoulder across its abdominal area, whereas Bhechadjaguru's garments folds making a sharp point on one side. Other part of the garment hangs diagonally starting from its right shoulder to an elbow to its waist and finally to its left shoulder. Another garment covers from its waist down flares to its right around the abdominal area. Especially with the sleeve line covering its left knee may resemble the Seknan style in 17th century; however, the sharp edges around the left was never been a trait of Seknan style. The three sculptures hold either one or two beads in their hands. The list or the inscription that lists all of the offerings before the construction of the Buddha sculpture kept in the main hall. Unlike other lists, which also detail the dates of submission, this list only has the names of the items. According to the inscription, there were 313 offering people and 80 monks involved. Between the inscriptions found in the Myung Bu Jeon Buddha from 1688, it is learned that SSangOK was the only sculptor who was involved in both construction of Daewoong jeon and Myung Bu Jeon Buddha. The record from the temples around the area shows that there were 80 sculptor monks who were active in mid to the later part of the17th century. From 80 sculptor monks, only 19 of them were involved in making of Buddha and the Buddhas temple bells in 1630-1650. The bark of pine tree that was used in the construction of the scupture has wom off and is no longer of its use to the study, but according to the pine chronicle used for Choong-Book, Yong-Dong, Yong-Gook temples main hall(Dae WoongJeon), the Amitabha is from between 1580-1662, Yong-Gook temples main hall(Dae WoongJeon), the Amitabha is from between 1580-1662, Bhai?ajaguru is from between 1590-1666, thus making the pine tree used in the construction from between 1580-1666. Therefore, we can estimate that the pine tree used in the construction of the three was lumbered after 1666. The facial expression, the drapery of the garment, position of the garments on its body and beads between the fingers are some common characteristics of sculpture work by Huygam. In 1661, he sculpted seated wooden ksitigarbha for Jun-Nam, Kang-Jin, Moo-wui sa and in 1666, he sculpted wooden seated Amitabha for Jun-Book, Kun-san, Bool-Joo sa. Also, Huygam's typical feature of Buddha, garment expression and the drapery covering the chest shows similar characteristics of Buddha seated in Kuk-Rak Jeon and Myung-Book Jeon from Choong-Nam, Kong-Joo, Sinwon-sa; Buddha from Kyung-Nam, Tong-Yong, Anjung-sa. The works of this sculptor monk, Huygam, show some unique differences from other scuptor monk in the 17th century including, Unhae, Saek-nan, Dan-ung and Seong-ho, Given these details, our study concludes the three sculptures in the main hall of Daewon-sa, Wanjoo province were sculpted by a sculptor monk Huygam along with his associates around 1670.