본 논문은 경기도 안성시 칠장사에 봉안된 목조지장보살좌상을 제작한 金文비구에 관한 연구이다. 이 불상은 불상의 개금 작업으로 발원문이 조사되어 조선후기 불상연구에 기준 작으로 활용할 수 있는 중요한 작품이다. 발원문에 의하면 목조지장보살좌상은 1706년에 칠장사에 봉안하기 위하여 성현이 증명을 맡고, 사간과 탄원이 化主가 되어 금문, 청윤, 묘성 등이 제작하였다. 조각승 금문은 1655년에 수화승 惠熙와 충북 보은 법주사 목조관음보살좌상을, 1668년에 수화승 勝日과 경북 김천 직지사 비로전 석조비로자나불좌상을, 1675년에 수화승 혜희와 전북 김제 금산사 대장전 불상을 제작하고, 1703년에 수화승으로 부산 기장 장안사 석조삼세불좌상을 중수?도금하였다. 지금까지 알려진 발원문를 중심으로 金文의 생애는 1640년을 전후하여 태어나 1655년 혜희와 보은 법주사 목조관음보살좌상을 보조화승으로 활약한 후, 1675년에 김제 금산사 대장전에 불상을 부화승으로 제작하였다. 금문은 1703년에 수화승으로 부산기장장안사 석조불상을 塗金하고, 1706년에 안성 칠장사 목조지장보살좌상 등을 제작하여 오랜 기간 활동한 조각승이다. 금문이 제작한 불상의 특징은 17세기 중반에 제작된 불상에 비하여 신체에서 얼굴이 차지하는 비중이 늘어나고, 오른쪽 어깨에 걸친 대의 자락이 목에서 팔꿈치까지 완만하게 늘어져 있으며, 왼쪽 어깨에 수직으로 늘어진 옷자락의 윗부분이 사선으로 접혀 있다. 또한 하반신을 덮은 대의의 안쪽 자락이 S자로 도식적으로 펼쳐져 있다. 이러한 특징을 가진 불상으로는 강원 강릉 백운사, 경북 봉화 중대사, 경북 고령 반룡사, 경북 문경 대성암와 혜국사, 충북 괴산 개심사과 제천 무암사 목조불좌상 등에 남아있어 금문을 위주로 한 彫刻僧들이 17세기 후반부터 18세기 전반까지 충북을 중심으로 중부지역에 걸쳐 활동하였음을 알 수 있다. 지금까지 밝혀진 그들의 조각승 계보는 그의 계보는 太顚(1600~1615)→法靈(法令, 1615~1641)→惠熙(慧熙, 1640~1677)→金文(1655~1706), 淸允(1684~1706)으로 이어진다. 이번 연구를 통하여 금문과 그 계보의 조각승들이 17세기 후반부터 18세기 전반까지 불교조각사에 중요한 하나의 계보를 형성하였음을 알 수 있다.
This study explores about the Seated Wooden Ksitigarbha of Anseong Chiljangsa. This Seated Wooden Kstigarbha was rendered by monk sculpture Geummun(金文) in 1706. Its votive inscription, which was found during gilding process, helps to study late Joseon dynasty"s Buddhist sculpture style. According to the votive inscription, the Seated Wooden Ksitigarbha, was enshrined in Chilojangsa in 1706. The main buddhist sculptor was Geummun. His name also reported other votive inscriptions. According to these inscriptions, he was participated in Hyehui(惠熙)’s works in 1655 and 1675. He also worked with Seungil(勝日) in 1668. In these three cases, the position of Geummun was subordinated to these two masters, Hyehui and Seungil. However, in 1703 Geummun became a head of a group of monk sculptors when he gilt the Stone Buddha Triad of Busan Jangansa. Based on these reported votive inscriptions, Geummun"s life can be traced. He was approximately born in 1640 and in 1655 joined Hyehui monk sculptor school. After 1655, he was involved in many Buddha creating projects for 50 years. The features of Geummun’s works were summarized to three. Compared with other Buddha sculpture, created in 17th century, in his works, the potion of Buddha head is increased. The second feature is the way for creating drapery. The drapery on the right shoulder gradually falls to the side by shaping a slant line. The drapery under the left shoulder is folded. The third feature is the "S" shape on the edge of the robe, which covers the lower part of the body. These three features are easily recognized in Gangneung Baegunsa, Bonghwa Jungdaesa, Goryeong Bannyongsa, Mungyeong Haegoksa and Daeseongam, Guisan Gaeshimsa, and Jaecheon Muamsa Buddhas. Based on these Buddhas’ stylistic similarities in above temples, I can conclude that Geummun and his associated monk sculptors mainly engaged in Chungbug province Buddha creating projects from late 17th century to the early 18th century. The Seated Wooden Ksitigarbha of Chiljangsa is a reliable source to fill Taewon(太願) monk sculptor school"s genealogy. Taewon school"s genealogy is summarized like this: Taewon(太願, 1600~1615)-Beopyeong(法靈, 法令, 1615~1641)-Hyehui(慧熙, 1640~1677)-Geummun(金文, 1665~1706), Chengyun(淸允, 1684-1706). Geummun and his associated monk sculptors played a critical role for shaping one of the important monk sculptor schools in the late 17th century and the early 18th century.