메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김창구 (신라대학교)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제27집
발행연도
2011.6
수록면
61 - 81 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to investigate Korean language teachers’ and Chinese speaking students’ perception about the necessity, frequency, timing, type, delivering agent, and method of error treatment through questionnaires, and based on the findings, to suggest some potential suggestions to treat spoken errors in Korean language oral communication classes. A total of 151 students from two universities in Busan and 67 teachers from 7 universities in Busan and Seoul completed 24-item survey. The results revealed that there is the mismatch between teachers and students perception about the effectiveness of error spoken error treatment in Korean language classroom; (1) students preferred their spoken errors to be treated strongly, (2) preferred to receive error treatment more frequently than their teachers expected, and (3) the best time to treat spoken errors is after they speaks. In addition, (4) students expected to be treated their all kinds of errors, especially frequent errors. But (5) in terms of the delivering agent of error treatment, teachers and students both regarded teachers as the appropriate people to treat errors. And finally (6) students expected to treat their errors via explicit feedback and recast, but teachers expected to treat students’ errors via implicit feedback, elicitation and repetition. The overall findings indicate that Chinese speaking students have more positive and strong perception to error treatment than their teachers’.

목차

1. 들어가기
2. 연구 대상 및 연구 절차
3. 결과 및 논의
4. 요약 및 나가기
참고문헌
[부록] 구어 오류 처치에 관한 한국어교사와 학습자의 인식 조사(교사용)
【논문초록】

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-910-000267847