최근 유아 및 보육기관에 대한 관심이 크게 증가하고 있는데 그것은 학습에서 우위를 조기에 확보하기 위한 경쟁이 유아교육에까지 스며들고 있기 때문이다. 이에 따라 유아교육기관에 대한 평가에 대해 많은 연구가 이루어지고 있으나, DEA기법과 Tobit과 같은 계량분석을 이용한 효율성 평가는 거의 이루어지지 않고 있다. 또한 효율성에 미치는 요소들을 식별하려는 시도도 찾아보기 힘들다. 이에 본 고는 학생 수를 투입물로, 교사 수, 유치원 수, 교사면적을 산출물로 한 DEA기법을 적용한다. DEA기법을 통해 광역시보다 도의 효율성이 더 높다는 것과, 비효율적 DMU가 효율적이 되기 위한 조정비율은 유치원 수, 교사 면적 순임을 보인다. 특히 서울, 부산, 대구, 인천, 대전, 울산, 광주 지역의 기존 유치원 수보다 더 많거나 거의 같은 수의 유치원이 추가적으로 필요하며, 전체적으로는 교사와 교사 면적보다 유치원 수를 더 많이 늘여야 함을 밝힌다. Tobit 분석을 통해 교사면적이 음의 부호를 가져 유치원 교사 면적이 클수록 효율성이 높으나, 교사 1인당 학생 수와 유치원당 학생 수는 양의 부호로 유의하여 교사 1인당 학생 수가 많을수록 그리고 유치원당 학생 수가 많을수록 효율성이 낮음을 보인다. 연도더미는 양의 부호로 유의하여 2005년 이후 효율성이 하락하고 있으며, 유치원당 교사면적, 교사 1인당 학생 수, 유치원당 학생 수에서 가장 큰 영향을 미치는 변수가 교사 1인당 학생 수임을 밝힌다.
There has been also relatively abundant academic research undertaken on the kindergarten teachers or its students. However, most studies tend to investigate kindergarten teachers' perceptions regarding the significance of kindergarten evaluation and examine kindergarten teachers' awareness and improvement volition on kindergarten evaluation at the national-level. This paper aims at analysing the technical efficiency of kindergartens of the sixteen metropolitan cities and provinces utilizing the DEA and Tobit model. This paper utilizes panel data for the period 2004-08. The DEA framework assumes that one input is used to produce three outputs. The output consists of the number of teachers and kindergartens, and kindergarten areas. The input includes the number of students. The DEA shows that efficiency tends to decline and the efficiencies of the provinces are higher than those of metropolitan cities, which means that more kindergartens should be supplied. The result also indicates that we are to increase the number of kindergartens rather than the number of teachers or the kindergarten areas. This paper also employs heteroscedastic Tobit model to show the effect of the explanatory variables on the efficiencies. The heteroskedastic Tobit model shows that both student per teacher and student per kindergarten have negative effects on efficiency, while kindergarten area has a negative sign meaning a positive impact on efficiency. There is no significant difference between two types of Tobit models and the efficiency is influenced the most greatly by the student per teacher among all variables.