메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고춘화 (경북여자고등학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제49집
발행연도
2011.8
수록면
125 - 152 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to examine and rediscover the educational contents and teaching methods of the history of Korean language in Korean education. Korean history education has been the part that needs further discussion in the educational contents and teaching methods. The discussions about the history of Korean language life and Korean Language culture is to seek and expand the educational contents of Korean history.
This article has the perspective of classical Korean grammar education. The significance of Korean history education is established by justification as a national language, language awareness and the creation of culture, and higher thinking skills and the pleasures of language exploration.
I analyzed the texts and 2007 Curriculum of Korean education. I found out that it did not include the awareness of the sounds in an old language and it is necessary to seek the combination of educational contents and methods for inquiry instructions considering a language acquisition as a natural process.
The criteria of the effective ways of teaching Korean history education were the consideration of natural language learning steps, facilitating the process of learners' knowledge construction, and stepby-step approach of sound, meaning, and grammar. An effective education model of Korean history was designed by these criteria.

목차

Ⅰ. 들머리
Ⅱ. 국어사 교육의 의의
Ⅲ. 국어사 교육의 내용과 실현 양상
Ⅳ. 효과적인 국어사 교육의 방법
Ⅴ. 마무리
참고문헌
Abstract

참고문헌 (35)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-710-000675336