80년대 후반부터 중국사회에서 돌풍을 일으켰던 한중수교에 따른 ‘코리안 드림’으로 중국동포들의 한국입국이 자유로워지면서 한국 내 안산원곡동, 구로가리봉동, 금천구, 영등포지역에 동포타운을 형성하여 집단거주를 하고 있다. 거주자의 증가로 중국 음식과 문화, 상점이 들어서면서 在韓중국동포 상권형성지역이 확산 추세를 보이고 있다. 이 지역 옥외광고간판의 경우, 건물 벽의 구조나 색채에 무관하게 크기, 색채, 형상이 서로 다른 여러 개의 가로형 간판이 밀집되어 있어 시각적통일감과 안정감이 결여되어 있고 지나치게 화려한 원색을 사용하여 도시미관은 고려하지 않은채 광고주의 경쟁적 의도의 결과만이 산재해 있어 디자인서울거리사업의 일환으로 진행된 간판 정비 사업을 무색하게 하는 지역이 되고 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 이 지역 옥외광고간판에 대하여 시각적 표현의 기본요소인 형태, 색채, 문자 등의 요소를 기준으로 사례연구를 하였다. 연구를 통하여 정보 소외 계층으로 분리될 수 있는 이 지역의 이용자들도 평등하게 정비된 옥외광고간판을 통하여 시각적 격차의 문제 해결로 공공장소의 이용을 활성화 시켜 在韓중국동포에게 여러 가지 가능성을 제시해 줄 수 있을 것이며 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 지역의 특성에 따른 옥외광고간판의 표시방법을 제한, 완화를 통해 무조건 광고물에 대한 시각적 제한을 하기보다는 업종, 상점의 개성을 살리는 디자인 중심 옥외광고간판 설치를 유도한다. 둘째, 취약한 경제기반의 이민자들이 한 공간에 집단적으로 거주할 경우 언어, 경제, 문화적으로 主流사회와 격리된 게토(ghetto)化를 야기하는 배경이 우려되므로 현실적이고 구체적인 법률의 제정과 그 지역에 맞는 조례 제정이 필요하다. 셋째, 광고물의 대상인 소비자에 따라 형태, 내용(문자), 크기, 레이아웃, 색채, 일러스트레이션 등이 고려된 옥외광고간판이 요구된다는 결론을 얻을 수 있었다.
Since the late ’80s-China diplomatic relations in Chinese society due to the blast had caused ’Corian Dream of the Chinese compatriots in South Korea Ansan, South Korea wongokdong As free entry, Guro garibongdong, Gasan, Yeongdeungpo-gu area to form a group of Koreans living in towns and can. Residents of the increase in Chinese food and culture, shops, Entering the Chinese national trend for the spread of regional trade area is formed. This area of the most skilled domestic national and immigrant workers for jobs, simply entered the national workforce of over 90% share of food and household goods such as vegetables, meat, and sells primarily small grocery shops and grocery stores in China they are situated. If the area of outdoor advertising signs, building wall structure or color, regardless of the size, color, shape several different horizontal visual signs are concentrated there is a lack of unity and stability, and beauty too brilliant primary colors of the city did not consider the results only from the advertiser’s competitive intentions are scattered throughout the streets of Seoul Design projects conducted as part of the sign maintenance business that has overshadowed the region and could be confirmed. In this study, the area of outdoor advertising signs for the primary factor in the visual representation of shape, color, characters and elements are based on case studies. Through research, information can be separated from disadvantaged users in the region equally well-maintained outdoor advertising billboards throughout the visual gap to resolve the problem by enabling the use of public places, Chinese compatriots to give you many possibilities will be able to make the following conclusions could be. First, according to regional characteristics, limit the display of outdoor advertising billboards, advertisements blindly through mitigation rather than limit the visual sector, the store’s unique outdoor advertising signage installation center saving design is derived. Second, the weak economy on a space-based collective of immigrants live in the language. Economy. culturally isolated community and the ghetto (ghetto) 化 is causing real concern behind the enactment of specific legal and appropriate for the region and the ordinance is needed. Third, the subject of advertising by consumer type structure, content (text), size, layout, color, illustration and requires considered outdoor advertising signs to the conclusion that could be obtained.