이 글의 목적은 정당의 핵심 역할을 중심으로 외국 정당의 소셜미디어 전략을 평가·비교하여, 소통을 지향하는 소셜미디어가 정당 위기를 극복 할 수 있는 매개가 될 수 있음을 논증하고, 국내 정당에도 적용할 수 있는 전략적 대안을 제시하는 것이다. 따라서 환경 영향만큼 중요한 정당의 의지와 능력에 초점을 맞추어 외국 정당들이 수행하는 소셜미디어 전략을 파악하고, 이를 통해 정당 위기 극복방안을 모색한다. 동시에 가치, 제도, 기술 변화에 대응할 수 있는 정당의 가치정향 변화가 필요함을 강조한다. 네덜란드, 노르웨이, 덴마크, 독일, 미국, 벨기에, 스웨덴, 스위스, 영국, 인도네시아, 일본, 태국, 프랑스, 한국, 호주 등 15개국 63개 정당을 연구조사 대상으로 설정하여, 온라인 채널인 홈페이지, 블로그, 소셜미디어, 유투브, 모바일 채널을 조사하였다. 그리하여 먼저, 정당 위기론의 주요 요인으로 작용한 탈물질적 가치의 등장, 시민의 관여도 증가, 소셜미디어 발전을 논의한다. 이후 외국 정당의 소셜미디어 전략을 의제설정 및 집약, 동원, 인적·물적 지지기반의 확장, 기술활용을 중심으로 살펴본다. 이를 바탕으로 가치·제도·기술에 대한 효과적 대응을 위해 정당이 수평적인 네트워크를 구성하고, 온라인 채널을 오픈 플랫폼으로 제시하며, 매시퍼블릭콘텐츠 서비스를 효과적으로 활용해야 함을 강조한다.
This study aims to argue that social media would be an intermediation to overcome the crisis of party politics and to suggest that the strategic alternatives would be applicable to the Korean parties. It also reviews and compares the agenda, resource, and spread strategies for using social media by foreign parties, particularly focusing on roles and functions of political parties. This study researches on-line channels such as Homepage, Blog, Social Media, YouTube, and Mobile channels in 63 parties of 15 countries, including Netherlands, Norway, Denmark, Germany, U.S., Belgium, Sweden, Switzerland, UK, Indonesia, Japan, Thailand, France, Korea, and Australia. As the main factors, which cause the crisis of political parties, there are the appearance of post materialism values, increasing of citizen participation, and development of social media. By these corresponding change of‘ value’‘, institution’ and ‘technology’, political parties will endeavor to organize horizontal networks, on-line channel as open plat-form, and mash public contents.