메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김명진 (이화여자대학교) 이승아 (이화여자대학교)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제24권 1호
발행연도
2008.6
수록면
19 - 41 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines the effects of conceptual metaphors on learning and teaching English idioms. To this end, the participants were divided into an experimental group that received instruction in the conceptual metaphors and a control group that was instructed to memorize idioms alphabetically. The idioms used in this study were categorized according to the universality of the source domains of metaphors. The key findings of this study are twofold. First, the comparison of pre- and post-test scores indicated that the experimental
group had a significantly larger improvement (p<.05) than the control group. Second, subjects’ performance was significantly better (p<.05) with the idioms comprised of universal source domains than those comprised of language-specific source domains. The conclusion to be drawn here is that idiomatic meanings are motivated rather than arbitrary, in the sense that cognitive mechanisms
exist, such as conceptual metaphors and embodied experiences. As illustrated in this study, a teaching method that employs conceptual metaphors can help EFL learners to take advantage of such motivation. Another pedagogical implication is that educators are encouraged to teach idioms with culture-related instructions so that L2 learners can be motivated to master the meaning of idioms that consist of L2-specific source domains.

목차

I. 서론
II. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 결과 및 논의
Ⅴ. 결론
참고문헌
부록 1
부록 2
부록 3

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0