메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정병철 (경남대학교)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제19권 제2호
발행연도
2012.8
수록면
107 - 131 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper is concerning the way Cognitive Linguistics attempts to handle parts of speech in school grammar. Radical Construction Grammar discards the assumption that syntactic categories are the primitive elements of syntactic representation. Instead, constructions are the primitive elements of syntactic representation, and categories are defined by constructions. Cognitive Linguists also argue for the notion that certain words are more prototypical members of a word class than others. It turns out that Noun has the Prototype Effects, and the dependant noun is a member of the periphery. It is also suggested that some elements can belong to more than one word class at a time by the mechanism of metonymy. The rules in school grammar assume that items of a certain category all behave identically with respect to the relevant rules. But, the ways in which a word is used are often specific to the word itself. This paper examined that the ways in which ‘issta’ and ‘epta’ is used are specific to the word itself. This data strongly suggests that knowledge of a word and its behavior can only be attained through exposure to meaning and actual usage events, whose particularities are noted and laid down in memory.

목차

1. 서론
2. 생성 모형과 학교 문법의 품사론
3. 품사에 대한 인지언어학적 접근
4. 품사 분류 학습의 한계: 단어와 구문 중심의 접근
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (45)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-701-003204110