본 연구에서는 화천산천어축제를 대상으로 지역축제의 서비스 질과 서비스만족, 지역이미지 그리고 축제충성도 간의 구조적 관계를 분석하여 시사점을 제시하고자 하였다. 실증분석 결과, 지역축제의 서비스 질(유형성, 대응성, 보증성, 감정이입)은 서비스 만족도 에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 지역축제의 서비스 질(유형성, 대응성, 감정이입 등)은 지역이미지에도 긍정적으로 관계가 있는 것으로 분석되었다. 그리고 서비스 만족도와 지역이미지는 축제충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 지역축제가 의도한 목적을 달성하기 위해서는 서비스 질의 개선이 필요하다. 첫째, 서비스 질의 유형성 확보를 위해 외형적인 시설기선과 방문객들의 호감 얻을 수 있는 자료의 제공이 필요하다. 둘째, 서비스 질의 대응성 확보를 위해 서비스 진행 프로그램에 대한 정보제공, 고객의 요구에 대한 철저한 준비 등이 요구된다. 셋째, 서비스 질의 감정이입의 향상을 위해 축제방문객들을 대상으로 한 조사 또는 잠재고객에 대한 수요조사 등에 대한 세밀한 검토가 필요하다. 넷째, 서비스 질의 보증성 확보를 위해 축제를 진행하는 담당자나 자원봉사자 또는 지역주민들에 대해 충분한 교육이 선행되어야 한다. 마지막으로 지역의 자연환경이나 문화적?역사적 자원 등 지역의 고유특성과 연계되고 방문객들이 친근하게 접근할 수 있는 축제브랜드의 개발 또한 중요하다.
The basic purpose of this study, for the Hwacheon Sancheoneo Ice Festival, is analyzing the structural relationship between service quality and service satisfaction of local festival, local image and festival loyalty, and suggesting implications throughout the analysis results. As the results of empirical analysis, the quality of service-tangibility, responsiveness, assurance, empathy- has a positive effect on the service satisfaction. In addition, it is analyzed that the quality of service-tangibility, responsiveness, empathy- has also a positive relationship with the local image. And, service satisfaction and local image have positive effects on the festival loyalty. Therefore, in order to achieve the intended purpose of local festival, improving the quality of service is required. Firstly, to ensure the tangibility of service quality, presented festival infrastructure and festival information which can draw the visitor"s attention are needed. Secondly, to ensure the responsiveness of service quality, providing information about the program and thorough preparation for the visitor"s demand are required. Thirdly, to improve the empathy of the service quality, survey for the festival visitors and demand research for the potential visitors are required for detailed review. Fourthly, to ensure the assurance of service quality, proper education for the festival coordinators. volunteers and residents has to be preceded. Lastly, brand development, which is relating to the natural environment or cultural and historic resources of unique characteristics of local area and visitors can friendly accessible to the festival, is also important.