본 연구의 목적은 창의적 특성이 높은 유아에게 유아의 놀이몰입특성이 어떻게 나타나는지 알아보는 데 있다. 이를 위해 ‘전경원(2000)의 K-CTC의 창의적 특성검사를 실시하여 창의적 특성 점수가 높은 만 4, 5세 유아 8명을 연구 참여자로 선정하였다. 자료 수집은 2011년 9월부터 12월까지 참여 관찰과 비디오 녹화, 심층면담, 문서 자료를 수집하여 사례 연구법으로 분석하였다. 연구결과, 유아들은 놀이를 어떻게 할지 분명한 목표를 세우는 특성, 놀이를 주도적으로 이끌며 자신이 놀이를 잘하고 있다는 것을 아는 특성, 도전과 기술의 균형을 통한 자기 개선적인 특성, 현재 진행되는 놀이에 집중하는 특성, 자기목적 추구적인 특성이 나타났다. 이러한 결과는 교사가 창의적 특성이 높은 유아의 놀이몰입특성을 이해하는 데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to investigate how the young children’s the flow of play affects high creative traits of four and five year young children. The participants were 8 young children with high creative traits. The tools used in this study was Korean Creative Trait Checklist(K-CTC), which was designed by 전경원. The study was conducted for three months from September to December, 2011. The data was collected through participation observation, video recording, in-depth interview, and material collections. The collected data was analyzed by case study. The results of this study show that the young children’s the flow of play was high in five trait domains: setting up clear goals for their playing, knowing how well one is doing and play a proactive lead, being self-improved through the balance between challenge and skill, concentrating on their proceeding plays, and autotelic seeking. Therefore, this study shows that young children"s the flow of play and creative trait are closely connected. Also the result can be applied to primary material for teachers to understand absorbed features of play discovered in children with high creative trait.