최근 떠오르고 있는 뉴미디어를 통한 과학적인 로직과 커리큘럼을 가진 교육 프로그램의 제공으로 논리적 창의 교육 프로그램이 많아지고 있는 시기이다. 아동 교육학자인 피아제(Piaget)의 발달 단계 이론에 따르면 5~7 세의 아동은 ‘전조작기-직관적 사고기’로 사물을 분류할 수 있으나 이해하지는 못 하고 비논리적인 경향이 있다도 한다. 사물을 상징적인 형태로 사고할 줄 알게 되는 시기이다. 위의 논리를 바탕으로 대상층인 5~7 세의 아동에는 사물을 통한 창의적인 사고로 논리력을 증진시킬 수 있는 교육이 필요하다는 것을 알게 되었다. 본 연구에서는 어린이 인지 발달단계에 도움이 되는 내용으로 디자인 융합적인 사고를 유도하는 교육 콘텐츠를 쉽고 편하게 언제 어디에서나 사용할 수 있는 모바일 기기의 애플리케이션으로 개발하여 재미있게 노는 과정에서 교육의 효과를 가져올 수 있도록 연구한다. Seeing Sing App.은 사용자 또는 그룹이 모바일 애플리케이션을 통해 디자인 교육과 음악 교육으로 활용하기 위한 인터페이스로, 기존의 다중지능교육, 가상환경 및 상호작용을 연계한 몰입형 인터랙션을 제공한다. Seeing Sing App.은 단순한 시청각 기능을 넘어 다중지능교육, 감성까지 융합된 멀티미디어 교육 콘텐츠가 될 것이다.
There are an increasing number of logical creative education programs by providing education programs with scientific logics and curriculums by means of recently emerging new media. According to developmental stage theory by the developmental psychologist Piaget who laid emphasis on the education of children, children in the age between 5 and 7 years belong to the ‘Preoperational stage-Intuitive thinking stage’ and can classify objects, but cannot understand them and show a non-logical tendency. This is the stage that children can think objects in a symbolic shape. On the basis of the above theory, we understood that children in the age between 5 and 7 need education which can enhance logical power with creative thinking through objects. In this study, we will present a method of developing educational contents helpful for the children’s cognitive development stage for inducing design mash-up thinking as applications applied to a mobile device which can be easily used at any time and any place in order to achieve educational effect while being at play. Seeing SingApp. is an interface for design and music education by users or groups through mobile applications, and provides intensive interaction in connection with the conventional multiple intelligence education, virtual environment and interaction. Seeing SingApp.will be multimedia education contents including multiple intelligence education and sensibility comprising the audio-visual function.