메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임인재 (건국대학교) 전문기 (건국대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.13 Number.1
발행연도
2013.3
수록면
105 - 134 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to examine and compare the linguistic features of Korean middle school English textbook listening scripts using Coh-Metrix, a Web-based computer tool that automatically analyzes text and discourse with a wide range of linguistic and psycholinguistic measures at a deep level. We compared eight textbooks in terms of nineteen measures under four different categories: basic counts, lexical complexity, syntactic complexity, and discourse coherence. The results showed the listening texts were constructed with fairly easy vocabulary and grammatical structures. Yet, in terms of vocabulary use and text organization, the level of discourse coherence for the listening texts was not satisfactory, lacking common features found in ordinary conversations. Furthermore, although the textbooks that were developed following the same criteria and guideline are believed to share similar linguistic features in general terms, careful comparison of the textbooks revealed that considerable difference existed in all aspects of text features. These results indicate that the process of textbook development lacks specific guidelines as well as an evaluating tool to control linguistic features of text materials. In this regard, it is hoped that the results from this study would help shed more light on EFL textbook development, evaluation, and use in Korea.

목차

1. 서론 : 연구배경 및 목적
2. Coh-Metrix 시스템
3. 연구방법
4. 연구결과 및 논의
5. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (44)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-700-003157497