메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

Cumulative Mediating Effects of Family Background on the College Entrance
Recommendations
Search
Questions

대학진학에 대한 가정배경의 누적적 매개 효과 분석

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Wuijeong Kim (연세대학교) Yangboon Kim (한국교육개발원)
Journal
The Korean Sociological Association Korean Journal of Sociology Vol.47 No.4 KCI Excellent Accredited Journal
Published
2013.8
Pages
263 - 302 (40page)

Usage

cover
📌
Topic
본 연구는 한국교육종단조사 1~7차년도 자료를 기반으로, 가정배경이 중·고등학교 교육 경험을 매개로 하여 대학 진학에 미치는 누적적 영향을 분석하였다.
📖
Background
한국의 고등교육은 1990대 이후 급격히 확장되었으나, 계층 간 학력 격차는 여전히 존재하며, 최근 입학사정관제와 고교 다양화 정책은 이러한 격차를 더욱 심화시킬 가능성이 있다.
🔬
Method
이 연구는 로짓 분석과 경로 분석을 활용하여 부모의 사회경제적 지위가 고등학교 진학 유형 및 대학 진학 결과에 미치는 영향을 조사하였다.
🏆
Result
연구 결과에 따르면, 부모의 사회경제적 지위는 고교의 유형과 대학 진학에 유의미한 영향을 미치며, 자기공부시간과 교육 포부가 대학 진학에 결정적 영향을 준다고 나타났다.
Cumulative Mediating Effects of Family Background on the College Entrance
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Abstract· Keywords

Report Errors
This paper examines how family background has affected college entrance of students mediated by educational experiences of 6 years during secondary school using Korean education longitudinal study data. The result of ordered logit analysis shows that the rank of college entered may differ according to socio-economic status of parents(SES) among students with similar achievement level in the first year of middle school. Educational experiences of middle and high school mediate this effects of SES, among which time to study, students? educational aspiration, parents? educational expectation exert relatively strong effects. High school type(special purpose high school) also produces significant difference in the rank of college entered. The results of path analysis show educational trajectory in which SES and prior educational achievement influence high school track entered and high school track influences college scholastic ability test score and rank of college entered is mediated by high school educational experiences (educational aspiration and time to study). This indicates that persistent and cumulative effects of family background leading from middle school to high school exist. Those findings suggest that the long-term effects of SES result from strategic choices related with school transition as well as the achievement gap arose from difference in educational expectations, motivation and time use according to SES.

AI Summary

Topic

본 연구는 한국교육종단조사 1~7차년도 자료를 기반으로, 가정배경이 중·고등학교 교육 경험을 매개로 하여 대학 진학에 미치는 누적적 영향을 분석하였다.

Background

한국의 고등교육은 1990대 이후 급격히 확장되었으나, 계층 간 학력 격차는 여전히 존재하며, 최근 입학사정관제와 고교 다양화 정책은 이러한 격차를 더욱 심화시킬 가능성이 있다.

Method

이 연구는 로짓 분석과 경로 분석을 활용하여 부모의 사회경제적 지위가 고등학교 진학 유형 및 대학 진학 결과에 미치는 영향을 조사하였다.

Result

연구 결과에 따르면, 부모의 사회경제적 지위는 고교의 유형과 대학 진학에 유의미한 영향을 미치며, 자기공부시간과 교육 포부가 대학 진학에 결정적 영향을 준다고 나타났다.

주요내용

Contents

Ⅰ. 연구의 배경 및 목적
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 분석방법
Ⅳ. 분석결과
Ⅴ. 요약 및 시사점
참고문헌
영문초록

References (111)

Add References

Related Authors

Frequently Viewed Together

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-330-002468764